Forum

Tulipa Sprengeri

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jes Rehder, 5. september 2005 kl. 17.47

Jeg har lige fået foræret nogle "specielle" tulipanløg af en god ven der har købt dem på en rejse til tyskland. han har glemt hvad der var så specielt ved dem udover at de var ret så dyre.

Er der mon nogle blandt jer der kan fortælle hvad der er specielt ved dem og evt. hvordan jeg skal behandle dem.

På embalagen er sorten angivet som "Tulipa Sprengeri"
M v h
jr

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 6. september 2005 kl. 14.26

Den er ihvertfald en køn tulipan med et udseende af "sarthed" over sig.

www.angelfire.com/film/garden/webg/obr3/Tulipa_sprengeri.jpg

www.biopix.dk/Photo.asp?PhotoId=12544&Text=0

Den kommer vist oprindeligt fra Tyrkiet og bliver høj. Den skulle også være god som snitblomst og efter hvad jeg kunne få af oplysninger, blomstre den først i juni.

Løgene skal sættes i efteråret, men ved frøformering (det gør den gerne selv) blomstre den efter 3 år.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Buch, 9. oktober 2005 kl. 17.02

Kære Jr
Hvis du får overskud af frø, er jeg meget interesseret i at erhverve nogle. Jeg har faktisk ledt efter Tulipa sprengeri løg i flere år og har prøvet at så frø uden held.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Melchiorsen, 9. oktober 2005 kl. 20.59

Hej Lise
Du kan få løg af Tulipa sprengeri hos Rare plants, adressen er : www.rareplants.co.uk
De har mange spændende planter, og er reelle at handle med.

Hilsen Britta

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Buch, 17. oktober 2005 kl. 22.51

Hej Birgit
Tak for tippet. Jeg har allerede købt løg og puttet dem i jorden! For nogle år siden var jeg i Botanisk Have i juni måned og så de mange blomstrende t.sprengeri der. Et forrygende syn.

Hilsen Lise

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dagmar Thorisdottir, 11. august 2006 kl. 16.48

Jeg købte for nogle år siden frø af Tulipa sprengeri i butikken i Botanisk have i København. På emballagen står det danske navn ''Sprengers tulipan''.

Det som er specielt ved Tulipa sprengeri er at denne er en tulipan art, altså naturligt forekommende i naturen og ikke forædlet som 99% af de tulipaner man ellers kan få. Den er nu uddød i naturen.

Nyt svar til emnet »Tulipa Sprengeri«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Tulipa Sprengeri

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider