Forum

Elefantgræs

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 12. april 2025 kl. 9.44

Er der nogen, som har erfaring med at flytte elefantgræs?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 12. april 2025 kl. 19.47

Jeg følger lige lidt med i hvilke svar du får 🙂

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. april 2025 kl. 22.28

Mit barnebarn får p.t. gravet en masse elefantgræs op med større maskineri.
Det skal ikke genplantes fordi det visne græs sviner hele haven til.
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 10.23

Hej Bente.

Der var engang hvor alle skulle plante elefantgræs, men fandt ud af at det svinede og var næsten umuligt at komme af med. Lidt af det samme skete med bambus . Men da bambussen blomstrede og dermed døde blev der ikke plantet så meget nyt . Heldigvis for det. Jeg kan godt lide bambus, men vil bare ikke have det i min egen have.

Nu ved jeg ikke hvor stor din elefantgræs er blevet men jeg formoder at den næppe kan graves op med en spade . Hvis du har ringe plads i haven ville jeg foreslå en gartner med en stubfræser hvis maskine ikke er mere end ca 80 cm bredde og derfor kan komme ind af selv den mindste havelåge.
Ofte er disse gartnere rimelige med deres priser.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., i går kl. 17.39

Jeg har ikke erfaringer med det, men bliver lidt nysgerrig.
Kan man ikke vælge bare at hakke en lille klump af og plante ud, og når den er kommet godt i vej, så afliver man efterfølgende stille og roligt moderplanten uden at flytte den.?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 21.17

Hej Bente.

Undskyld, men jeg fik læst dit spørgsmål som om at du skulle fjerne din elefantgræs, så mit svar til dig blev lidt vrøvlet.

Nu skriver du ikke hvor stor den er, men jeg gætter på at den har nogle år på bagen.

Men hvordan det et bedst at flytte en elefantgræs ved jeg ikke med 100 procent sikkerhed for det gælder om at få nogle skud med rødder med når man skal have den til at gro og så vidt jeg husker er den lige så slem at hugge i som en bambus , men hvis man kan grave noget at den fri og så hugge et stykke af den med en skarp økse og så gentage processen skulle det nok lykkedes for dig at få den til at gro igen . Du må endelig ikke begynde at lyfte eller hive i den da den sidder fast og du risikerer at du ødelægger ryggen...

Hvis du vil flytte den som en klump skal du have fat i en gravemaskine da den ikke flyttes sådan uden videre..

Hel og lykke med det .

Nyt svar til emnet »Elefantgræs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Elefantgræs

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider