Forum

Beskæring af et hængende hjertetræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Þórhildur Önnudóttir, 30. januar 2025 kl. 10.36

Hej, jeg har et hængende hjertetræ (Cercidiphyllum japonicum 'Pendula') i min have, placeret tæt på vores terrasse. Jeg vil gerne have det skåret til således at det ikke står så meget udover terrassen og bliver i vejen. Hvad er den bedste måde at gribe det an på?

Det er blevet skåret et par gange i toppen, ved stammen og i enderne. Jeg har læst mange steder at man skal helst ikke beskære hængende hjertetræer før de er fuldtvokset, hvilket kan tage mange år. Da det var i haven da vi købte ved vi ikke hvor gammelt det er, men vi kan heller ikke lade det vokse for meget da det ellers kommer til fylde og gå ud over terrassen. Bliver vi evt. nød til at rykke det til en anden placering i haven og er det overhovedt muligt uden at ødelægge det?

På forhånd tak og mange hilsner,
Thorhildur

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. januar 2025 kl. 19.43

Hej Þórhildur

Du har hel ret i at hjertetræet skal man være varsom med at beskære eller helst ikke beskæres. Vælger man at beskære,så er det lige hvordan. Her vil jeg sende dig på biblioteket og bl.a. kigge i de beskærings bøger ,der findes her. Forlaget turbine har lave en fremragende bog om samme emne.
Du skal desuden have det i tankerne at hjertetræet gror langsom og derfor må man ikke bare beskære løs. Det vil tage år før træet bliver pænt igen . Derfor anbefaler man helst ikke at beskære træet.

Jeg vil gætte på at dit træ er ca 25-30 år gammel og derfor ikke kan flyttes uden problemer til følge . Her er Rodnettet for svag....

Nyt svar til emnet »Beskæring af et hængende hjertetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af et hængende hjertetræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider