Forum

Beskæring af skæv ligusterhæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen Marie Warncke, 3. januar 2025 kl. 11.50

Som overskriften antyder, så står jeg med en ældre velvoksen ligusterhæk ( min 12 år), der skråner / vokser skævt.
Det er sjovt nok ikke ( heldigvis) hele længden der vokser skævt, men kun et par meter
Som i kan se på billedet er årsagen ret tydelig , vi døjer med en grådig landmand derfor er hækken på ydersiden ikke klippet så langt ind.
Men nu skal der vist lidt førstehjælp til…..

Kan/vil råde mig til enten at tage/beskære få kraftige stammer og prøve at rette resten med opbinding samt selvfølgelig klippe siden kraftigt ind. eller vil det være bedre at klippe det hele ned ?
Åhh ja kan jeg med fordel gøre det nu, har læst en del af tidligere opslag og kommer i tvivl.
På forhånd tak.
Mvh Karen Marie

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. januar 2025 kl. 12.30

Hej Karen.

Det er svært at vurdere din hæk ud fra billedet, men ville nok skærer hækken hel ned og så fjerne det grønne hegn . Grunden til at jeg ville det er at hvis hækken ikke har været passet ordentligt at så vil den efterfølgende se kedelig ud. Desuden gror ligusterhæk meget hurtigt op igen at det kun vil gavne i jeres situation.

Nu ved jeg ikke hvor lang den er, men ellers ville jeg nok selv klippe den på begge sider, når nu at landmanden ikke gider at gøre det ordentligt.

Held og lykke med projektet

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. januar 2025 kl. 23.20

Hvis hækken står ud mod en mark, er det højst sandsynlig et eget hegn, og det skal du selv klippe på begge sider.

Nyt svar til emnet »Beskæring af skæv ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af skæv ligusterhæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider