Skrevet af: Bente Dam Hansen, 24. oktober 2024 kl. 12.01
Jeg har den tomme plet i et højbed ud mod en terrasse, der er forholdsvis meget læ. Det høje bagtil er snedriverbuske. Jeg har svært ved at få noget til at vokse det sted. Men nogle få storkonval har trivedes der. Der er halvskygge pånær når solen står højest, så er der fuld sol. Jeg har iris til overs fra omplantning, er det mon en mulighed?
Skrevet af: Pia Penderup, 24. oktober 2024 kl. 14.30
En lav stedsegrøn plante som hasselurt vil trives fint på det sted. Og i løbet af få år, vil den dække bedet fint.Ellers kunne det være lave hostaer, som også trives i skygge/halvskygge.
Skrevet af: Søren Duun, 24. oktober 2024 kl. 20.18
Hej Bente .
Hvis du har nogle iris tilovers fra et andet sted i haven ,hvorfor så ikke bruge dem?
Hvis det er for at få lidt mere varieret bede kan du evt efterlyser de fornævnte planter i gennem lokale facebook grupper .
Skrevet af: Bente Dam Hansen, 24. oktober 2024 kl. 21.29
Ja, tænker bare jeg lægger de friske iris på "pletten", hvis de kommer er de placeret i modsatte ende af bedet end de andre iris, så hellere 2 x iris over 4 meter end en bar plet. Og jeg ved jo ellers ikke, hvad jeg skal gøre af dem.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.