Skrevet af: Bente Dam Hansen, 22. oktober 2024 kl. 18.30
Denne staude, som ikke vokser særlig meget, har opretsiddende grene. Måske husker jeg forkert, men jeg tror, den har gullige blomster. Nogen, der kender dens navn?
Skrevet af: Søren Duun, 22. oktober 2024 kl. 21.43
Hej Bente.
Jeg har kørt dit billede igennem Google Lens og fik i den forbindelse et svar, men som ikke er rigtig. Denne sagde at det var en Blære spirea og dette er en busk og med hvide blomster.
Men er du sikker på at det er en staude?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. oktober 2024 kl. 7.54
jeg er næsten sikker på at det er en hypericum
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. oktober 2024 kl. 7.54
jeg er næsten sikker på at det er en hypericum
Skrevet af: Bente Dam Hansen, 24. oktober 2024 kl. 21.25
Hej
Tak for jeres engagement. Jeg har nu gravet den op, fordi naboplanter er ved at kvæle den. Jeg planter den et andet sted. Her er et nyt foto og har et til, men kan kun uploade et.
Skrevet af: Søren Duun, 24. oktober 2024 kl. 22.47
Hej Bente.
Som jeg ser dit billede ligner det mere en busk end en staude , men de gule blomster kan jeg ikke få til at passe nogle steder. Mogens nævner en hypericum, der rigtig nok har gule blomster. Hvis altså det er den der hedder hypericum calysinum , han tænker på, og kaldes på dansk perikon.
Men så vidt jeg husker sidder blomsterne på en perikon ikke på samme måde som på dit billede. Men mon ikke Boi Jensen har et svar på rede hånd, så vi kan få det afklaret.
Skrevet af: Bente Dam Hansen, 25. oktober 2024 kl. 21.52
Jeg er jo ikke sikker på, blomsterne er gule, som jeg også skrev helt øverst. Men jeg har kigget på nettet og synes, at blomsterne ligner Brand Vortemælks blomster. Blomsterne ligner slet ikke de kendte gule perikon, som jo nærmest er firkantede. Måske kan det være en busk, men den vokser ikke, så tænker det må være en staude. Det bliver spændende til foråret at se, hvad der kommer frem.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.