Skrevet af: Jane Christensen, 26. september 2024 kl. 14.30
Jeg har 4 hængepile hvor selve kronen er blevet så stor og kraftig en knot, klipper alle grene af her til efteråret så der faktisk kun er den kæmpe knot tilbage. Men alligevel tage når der er stom fat i dem så de vælter selvom de er bundet fast til pæle, de er meget tunge og løfte på plads igen fordi den knot overst er stor og tung,
Mit spørgsmål går på om man må skære i den knot hvor grenene vokser ud, så den ikke er så stor og tung.
Eller skal jeg hive dem op.
På forhånd tak for hjælpen
Skrevet af: Søren Duun, 26. september 2024 kl. 22.43
Hej Jane.
Det lyder for mig som om at rødderne på dine pilebuske ikke har det godt, siden du må binde dem op ad en støttepind. Normal burde de kunne stå af sig selv. Med mindre at toppen er meget stor. Måske du skal tjekke rødderne på dem inden du gøre noget drastisk. Det kan være at der er svamp i rodnettet og så skal de graves op.
Hvis du skære knotten af vil din pil med stor sandsynlighed skyde lige der hvor du har skåret og måske lidt længere ned på stammen. Sidstnævnte klipper du bare af. Men det vare nogle år før du får en ny knot . Så kønt bliver resultatet nok ikke .
Skrevet af: Jane Christensen, 27. september 2024 kl. 14.11
Tusind tak for svar. Tror det bliver lidt svært for mig og tjekke rødderne. Tænker hvis de var syge, ville de ikke gro sådan som de gør.
De er jo fantastisk flotte når de er springer ud. De er bare lidt voldsomme store og tunge. Jeg vedhæfter lige et billede hvor de nu er ved at tabe bladene. Endnu engang tak
Skrevet af: Søren Duun, 27. september 2024 kl. 14.50
Hej Jane.
Det var ikke lige det billede jeg havde i hovedet, men jeg vil i stedet få tynget ud i dem inden vinteren, da du med så stor en top risikere af de vælter, hvis vi får en vinter med meget sne...
Jeg kan godt se at du får svært ved at tjekke rødderne på dem sådan som de står og hvis de er i groning er der hellere ikke grund til bekymring. Jeg havde som sagt et andet billede i hovedet ud fra din tidligere beskrivelse. Det er i øvrigt fantastisk at du kan få dem til at gro i en kumme, da pil drikke meget vand og i en kumme er der varm og tørt . Du må være gode ved dem .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.