Forum

Stokroser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 7. juli 2024 kl. 11.25

Jeg ved det er svært at flytte stokroser.
Men findes der steder i Danmark hvor man kan købe dem som plante?
Jeg er en lille smule utålmodig da jeg helst vil have dem stående og blomstre nu.. det kan så ikke ske, og sår jeg dem næste år så blomstre de først året efter. Dvs jeg skal vente 2 år ca.. det er svært :-)
Mvh Jens

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juli 2024 kl. 12.35

Hej Jens.

Jeg mener at huske at de har en pælerod, som besværliggør at de er vanskelige at flytte. Hvis du vil have dem til at blomstre nu skal du en tur på planteskolen og se om ikke de har dem som toårige, dvs i store potter. Det bliver nok svært at opdrive dem på nuværende tidspunkt.

Men der findes mange flotte sorter, bl.a de dobbelte blomstret...

Jeg ville lade dem stå og blomster nu og så flytte dem bagefter hvor de også kan deles .

Jeg købte et lille rodskud i Lidl som jeg satte op ad vores skur for ca 5 år siden. Sideløbende har de sået sig selv og står flere steder i haven .

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 7. juli 2024 kl. 12.40

Tak for svar.
Måske skal jeg lige præcisere at jeg ikke har nogen i forvejen der skal flyttes, men gerne vil købe dem som plante for at flytte dem til min have :-)
Men ja du har nok ret isbjerg er for sent ude, de er for svære at flytte nu, dels pga roden, og at de er så lange nu.

Mvh Jens

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 7. juli 2024 kl. 20.42

Snup nogle frø fra de stokroser du passerer og smid dem i din have (ikke på græsplænen selvfølgelig). Og husk at de ikke blomstrer det først år

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 7. juli 2024 kl. 20.44

Hvis du allerede kan få fat i nogle frø nu kan du måske have blomster næste år. Jeg har mange små frøplanter i min have, men som du selv nævner, så har de svært ved at overleve at blive flyttet.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 8. juli 2024 kl. 9.22

Der er flere plantebytte sider på Facebook. Kan du ikke efterspørge frøplanter der. De sår sig jo selv, så der må være flere steder du kan grave nogle småplanter op.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 8. juli 2024 kl. 9.22

Der er flere plantebytte sider på Facebook. Kan du ikke efterspørge frøplanter der. De sår sig jo selv, så der må være flere steder du kan grave nogle småplanter op.

Nyt svar til emnet »Stokroser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Stokroser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider