Forum

Sygdom eller vind? Grim Etagekornel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marc V. E., 3. juni 2024 kl. 10.01

Jeg har denne Etagekornel, plantet sidste forår. Sidste sæson så bladene ligesådan ud, men blev da skudt hen under påskud af udplantning og vind. Sidste år havde der været rigtig meget hård vind…

Nu er vi her igen - jeg diskuterer med planteskolen det er købt ved, om ikke det er sygdom. De siger vind…

I så fald er det, den eneste plante i hele haven der lige nu har vindskader. Der står en magnolia lige ved siden af, endda mere vindudsat, som også plejer at få lidt krøller når det har været hård blæst.

Hvad tænker I?

Planten ser mange steder ud som på billedet, hele vejen rundt, oppe som nede.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juni 2024 kl. 12.15

Hej Marc.

Mit bud er at der også er tale om mangel symptomer, dvs at den mangler næring. Vindudsatte træer og buske får nødvendigvis ikke disse blade, der ligner at de mangler næring.

Prøv at give den næring enten i form af kompost eller anden næring

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marc V. E., 3. juni 2024 kl. 13.00

Hej Søren,

Tak for svar :)

Den har fået organisk i slutningen af april og er blevet vandet igennem 1-2 gange om ugen her i den tørre del af maj.
Mere eller mindre samme behandling som redten af haven, bortset fra vores rhododendron der først skal have en tur nu :)

Plænen er desuden også gødet (… den står i plænen med Ø80 cm. ring omkring).

Den burde ikke mangle næring - skulle jeg gøre noget yderligere på den front, så skulle jeg give den en håndfuld NPK og se om det stopper udviklingen på de blade der endnu ser fine ud (?).

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juni 2024 kl. 23.02

Hej Marc.

Det er svært at sige hvilket gødning du skal give for det afhænger af hvad jorden præcist mangler og hvis jordens PH hellere ikke er god kan det gøre at nogle næringsstoffer ikke optages. pH kan man måle med en stripes for billige penge....

Omvendt er det også meget at gøre ud af det hvis du vil efterforske problemet. Jeg ville bare give det gødning som før nævn og så se tiden an . Hvis det ikke bliver bedre med tiden dvs eftersommeren vil jeg nok grave den op og flytte den til et område med mere læ...

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. juni 2024 kl. 10.58

Det er mikronæringsstoffer, der er behov for, så kompost eller dyregødning er godt.

Nyt svar til emnet »Sygdom eller vind? Grim Etagekornel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Sygdom eller vind? Grim Etagekornel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider