Forum

Formskæring af buske- tidspunkt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2024 kl. 20.16

Jeg ved at det er det modsatte af vild med vilje, men jeg beskærer en masse af mine taks, buksbom og kristtjørn samt Laurbærkirsebær i form. Det giver ro i havebilledet når der er nogle stramme former til at bryde den naturlige vækst. Derfor kan jeg jo godt gå ind for økologisk dyrkning.
Men i år har al den beskæring næsten taget pippet fra mig. Alt har haft en meget kraftig tilvækst på 20-30 cm.
Derfor har jeg tænkt over om man kunne beskære på et tidligere tidspunkt og hvad det vil betyde? Flere ekstra beskæringer?
Billedet er taget mens jeg skriver dette.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. juni 2024 kl. 21.56

Hej Ingeborg.

Jeg syntes at jo længere mine skud er, hvad endten det er hække eller buske jeg skal beskærer, jo nemmere er de at klippe. Små skud som dem du beskriver har det med at flosse og bøje sig når jeg klipper dem. Men hvis du har det modsat mig skal du bare gøre som du plejer. Jeg har dog erfaret at jo mere jeg klipper de korte skud jo ofte "kommer de igen" og skal klippes. Jeg kan godt risikere at skulle klippe de samme buske op til 3 gange årligt . Det gider jeg dog ikke ....Min hæk klippes en gang årlig og det plejer at være efter blomstring .

Mht stedsegrønne buske så anbefales det at klippe dem i august måned, da deres nye skud afmodnes inden vinteren. Gøre man det senere kan man risikere frostskader.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2024 kl. 22.23

Tak for svaret. Jeg har dog googlet mig til et svar, der giver oplysning om netop de planter jeg vil vide noget om.https://www.lundhede.com/beskaering-af-stedsegroent.aspx
Med venlig hilsen - Ingeborg

Nyt svar til emnet »Formskæring af buske- tidspunkt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Formskæring af buske- tidspunkt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider