Forum

Birketræ med dårlig vækst

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pernille Jensen, 10. august 2023 kl. 11.31

Hej

Jeg har et spørgsmål vedrørende vores 2 birketræer i haven. Begge to ser halvdårlige ud, med dårlig vækst og enkelte døde grene i toppen. Træerne er placeret i hver ende af vores have. Der er ingen synlige tegn på sygdomme (som jeg lige kan se). Vores hus er bygget i 1978 så tænker de må være plantet der. Jeg kan se på google maps at træerne stod super smukke i 2012 i et bed med andre blomster - omkring 2014 er nye ejere flyttet ind og har omlagt hele bedet til græsplæne. Vi flytter ind i 2021 hvor træerne har meget tynd vækst. Vi har fjernet græsset omkring det ene træ nu og igen anlagt et blomsterbed. Det andet overvejer vi også at fjerne græsset ved. Men mit spørgsmål er om det er muligt at de kan blive bedre eller går det kun ned af bakke? Kan det skyldes at de har skulle kæmpe med græsset? Vi har få store træer i vores have, så vi er villige til at gøre meget for at få dem til at blive flotte igen. Håber der er nogen der kan give et par gode råd :)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. august 2023 kl. 15.18

Hej Pernille.

Jeg har googlede sygdomme i birketræer og det vælter ikke ligefrem med eksempler. Den mest almindelige sygdom er heksekost, som er en svampesygdom, men det er ikke årsagen til at der dannes døde grene som i dit tilfælde. En anden mulig årsag til at du har sygdom i træet kunne være dette angreb.
www.trae.dk/artikel/parasit-truer-de-danske-skove/ , der også angriber birketræer....

Om græsset også spiller en rolle kunne jeg godt forestille mig. Et birketræ drikker mindst 150-200 liter vand i døgnet og hvis det så skal slåes med græsset om vandet kan det med tiden godt give fortabt. Det kan derfor godt tænkes at med de 7 ugers tørke vi har haft , at det så har lidt skade.
Jeg ville derfor fjerne de døde grene af kosmetiske årsager og så ellers holde øje med træet . Det er også gavnligt at fjerne græsset under dem eller i det mindste holde det kort hele tiden .

Hvis du stadigvæk får døde grene må du ofte træerne. Det kan være af deres rødder har fået nogle skader, som er uoprettelig...

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. august 2023 kl. 15.22

Ps

Naboens hæk kan også være en mulig årsag til at dine birketræer lider tørkedøden . En hæk i den størrelse drikker også meget vand.

Det kan jeg se i min egen have, hvor den skygger for græsset, der er blevet til en mosplæne..

Nyt svar til emnet »Birketræ med dårlig vækst«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Birketræ med dårlig vækst

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider