Forum

Topfældning af søjlegran

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Marie Møller-Sørensen, 7. august 2023 kl. 11.51

Kan man skære de øverste 8-10 meter en en stor søjlegran og regne med at den skyder ny top?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. august 2023 kl. 16.40

Hej Kirsten.

Jeg vil ikke anbefale dig at topkappe et grantræ, da det ikke giver et flot resultat . Det er hellere ikke måden man gøre det på, men fælder det, hvis det skygger eller er i vejen .

Hvis du vælger at topkappe det kan du være heldig at der kommer en lille top på, men ikke som det oprindelige

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Marie Møller-Sørensen, 7. august 2023 kl. 20.52

Jeg er bare nødt til at kappe toppen af de to søjlegraner i min have, desværre, da de vil falde ind over huset, hvis stormene bliver værre - og det gør de nok.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. august 2023 kl. 20.29

Hej Kirsten.

Jeg kan godt følge dig og med den storm vi havde fornyelig, hvor der røg en masse træer, forstår jeg din bekymring.

Men hvis du er ligeglad med om der ikke kommer en ny top på dine søjlegran kan du bare topbeskære dem .

Vælger du at gøre dette vil jeg foreslå dig at skære dem højt oppe.
Skulle de med tiden se grimme ud kan man vælge at plante flere forskellige slyngplanter op ad dem samtidig med at de også kan fungere som insekthoteller efterhånden som de forfalder . Så på den måde kan du få glæde af dem i lang tid .

Nyt svar til emnet »Topfældning af søjlegran«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Topfældning af søjlegran

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider