Forum

Valg af frøblanding, vilde markblomster?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 24. juli 2023 kl. 8.29

Jeg vil gerne tilså min lille ø med vilde markblomster, men jeg syntes det er vildt svært (pun intended) at finde en frøblanding der kan bruges (og er til at betale)
Det drejer sig om et areal på ca. 750m5

Det må meget gerne være en blanding der kan udsås i allerede nu, og som så er "klar" til foråret. Og endnu bedre, noget som begynder at spire og blostre allerede nu.

På forhånd tak

Peter

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. juli 2023 kl. 17.31

For nogle år siden, var der en ordning, så man kunne få tilskud til frø (vilde blomster), der skulle sås på landbrugsjord. Desværre tror jeg ikke, at den ordning eksistere mere.

Man kan stadig købe frøblandinger, men det er ikke billigt!

Det er noget ærgerligt, men du skal nok regne med et par tusinde kroner, for at få en mark med vilde blomster.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juli 2023 kl. 22.22

Hej Peter.

Hvis det skal gavne biodiversiteten, så burde man indsamle nogle af de hjemhørende arter, som vokser herhjemme i DK.
Når jeg skriver " burde man" så er jeg ikke bedre selv. Jeg bruger alle de billige blomsterblandinger som det lokale supermarked tilbyder. i de sidste år har de været ganske udemærket og blomstringen har været længe og uden pauser . Disse små pakker koster kr 20 og rækker til ca 10 kvm. Så til dit forbrug skal du bruge ca 75 pakker, som samlet set vil koste dig kr 1500 ,-
Jeg er sikker på at brugsuddeleren vil blive glad og holde døren for dig når du går derfra...

Men ellers vil jeg foreslå dig at se på Nykildes.dk hjemmeside og se om ikke de kan finde noget brugbart

Held og lykke med det .

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 29. juli 2023 kl. 10.49

Hæ, hæ, en spøjs løsning:
Jamen du samler da familie og venner, laver en kassefuld sandwich og inviterer til et-eller-andet-sted, hvor jordbunden er lidt som på din ø. Så farer I gennem skov/eng eller klit og vejgrøfter og samler frø.
Spiser sandwich og tager hjem og blander hele molevitten, sår frøene og venter.
Der behøver jo ikke sås fra kant til kant, det der kommer op vil senere kaste frø som vil sprede sig ved hjælp af vind, fugle og insekter.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juli 2023 kl. 10.29

Undgå mælkebøtter. De overtager snart det hele. Jeg ved heller ikke hvordan det er med gederams? Jeg er ked af at jeg for mange år siden syntes at de var så smukke at jeg såede dem i min have. Til stor fortrydelse, for nu kapper jeg hovederne af dem, men jordstænglerne giver ikke op. Jeg planlægger at grave dem op hvert år, men glemmer det.
Tidsler og brændenælder er ikke just det vi ønsker i en blomsterblanding, men det er det sommerfuglene går amok i.
Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juli 2023 kl. 10.29

Undgå mælkebøtter. De overtager snart det hele. Jeg ved heller ikke hvordan det er med gederams? Jeg er ked af at jeg for mange år siden syntes at de var så smukke at jeg såede dem i min have. Til stor fortrydelse, for nu kapper jeg hovederne af dem, men jordstænglerne giver ikke op. Jeg planlægger at grave dem op hvert år, men glemmer det.
Tidsler og brændenælder er ikke just det vi ønsker i en blomsterblanding, men det er det sommerfuglene går amok i.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Valg af frøblanding, vilde markblomster?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Valg af frøblanding, vilde markblomster?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider