Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2023 kl. 7.35
Mine roser står så flotte og blomstrende som nogensinde. Det får mig til at tænke på om roser i Danmark står på deres nordgrænse?
En del af mine roser nåede jeg ikke at beskære, men er blevet studsede i efteråret. Andre er overhovedet ikke blevet beskåret. Hvem siger iøvrigt at roser skal beskæres?
Når jeg har haft potteroser til indendøre, har jeg efter deres blomstring sat dem i et vestvendt bed under stort tagudhæng, hvor de ikke har fået ret meget andet vand end slagregn.
I år er der kommer fart i netop disse roser på det tørre sted. Flere er så store som alm. haveroser. Det undrer mig. Er der andre, der oplever at roser bliver fine på tør jord?
Ingeborg
Skrevet af: Doris Møller, 16. juli 2023 kl. 9.38
Mine roser blev beskåret som normalt, dvs. døde, dårlige og krydsende grene blev skåret af på dronningens fødselsdag.
Desuden blev roserne vandet i den tørre tid. Det var jeg nødt til. Ellers havde de ikke klaret sig.
Af positive ting ved denne sommer lægger jeg mærke til, at der er meget lidt stråleplet – næsten intet! Det plejer jeg at døje ret meget med.
Af negative ting lægger jeg mærke til, at roserne ganske vist er vokset meget, men der er i år mange spinkle skud, der ikke kan holde sig selv oppe, og som derfor ender med at blive skåret af.
Jeg kan ikke sige noget om, hvorvidt roser i virkeligheden er gladere for et varmere klima. Men jeg ved, at der findes mange forskellige typer af roser, og at mange roser tåler anderledes betingelser. F.eks. har jeg roser af sorten Aspirin, som står, hvor der er en del skygge, hvilket de trives ved.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.