Forum

Beskæring af Syren til 2 meters højde

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Henriksen, 11. juni 2023 kl. 18.30

Jeg vil gerne lave et syrenbuskads, som ikke bliver højere end 2-2,5 m. Hvordan gør jeg bedst det, når syrener almindeligvis bliver 4-6 meter høje?
Jeg vil gerne have et tæt buskads, som ikke bliver bart i bunden. Bør jeg derfor kun plante vulgaris, eller kan jeg også plante forædlede sorter, f.eks. Ludwig van Spät, Mm. Lemoine, Katherine Havemeyer og Beauty of Moscow?

På forhånd tak.

Charlotte Henriksen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juni 2023 kl. 20.59

Hej Charlotte.

Hvis du skal lave en syrenhæk skal du ikke ofte penge på de dyre sorter, efter min mening, for så snart du klipper i den i en højde af 2 meter får du ingen blomster, men kun blade.
Du kan ikke holde den i den højde du ønsker og så få blomster. Hvis du ønsker blomster skal du skære den hel ned ved jorden og lade den vokse i 3 år før den sætter blomster og det bliver noget rod...

Du skal derfor have fat i den, der hedder Syringa Vulgaris, almindelige syren og som er ret hårdføre. Eneste ulempe er at den laver rodskud, som gøre at den bliver en bred hæk
Denne type bruges som skelplanter på mange fynske marker og der giver et fantastisk syn.

Husk at en hæk på 2 meter er lidt vanskeligere at klippe...

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Henriksen, 11. juni 2023 kl. 21.18

Tak for svar, Søren.
Skal det forstås sådan, at Vulgaris godt kan blomstre, selvom den holdes i ca 2 meters højde?
Og det er ikke en hæk, men et buskads på ca 5X5 m, jeg vil etablere.

vh charlotte

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juni 2023 kl. 21.31

Ok nu er jeg med . Hvis det er en buskads på 2 meter og ikke en hæk, kan du sagtens plante nogle flotte sorter af syrener ..Så undgår du en masse rodskud.
Men så længe at buskene er små kan de sagtens blomster, men når de når op i højde vil der skal det at du får klippet blomster anlægget af, hvis du kun kan holde dem i ca 2 meters højde. Du skal så beskære dem på en anden måde, som er lidt svær at forklare..en syrengren er 3 år om at sætte blomster og man kan derfor ikke bare skære i den...

En sort som Mm lemonise som ,hvis jeg husker rigtig, er dobbelt hvid og rigtige smuk og laver ikke så mange rodskud ( forudsat den ikke er podet) velegnet til formålet...

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Henriksen, 11. juni 2023 kl. 22.03

Mange tak - det går jeg videre med, Søren.
vh charlotte

Nyt svar til emnet »Beskæring af Syren til 2 meters højde«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af Syren til 2 meters højde

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider