Forum

Skandale: Hæk ligner et morads!?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 8. juni 2023 kl. 17.16

Hejsa

Jeg fjernede efeu fra hækken, som nu står afpillet og hullet tilbage.

Jeg er nu blevet i tvivl om, det er en god ide, at fjerne efeu fra den modsatte side, da det vil komme til at se (endnu mere) hullet og forfærdeligt ud.

Spørgsmålet er: Vil hækken komme sig og fylde hullerne? Eller er det bedre at lade dele af efeuen sidde, så der ikke opstår yderligere huller?

Mange tak.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juni 2023 kl. 18.46

Hej Katrine.

Det er umiddelbart svært at svare på for hvis hækken er blevet kvalt og dermed død, hjælper det ikke at fjerne efeu.
Det er ingen tvivl om at den vil kvæle hækken med tiden

Prøv at kradse i hækkens bark og er den grøn er der liv

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 9. juni 2023 kl. 15.32

Hej Søren

Super god pointe. Der er store huller fra, hvor efeuen voksede og grene uden blade. Imidlertid er den ikke død, da de øverste grene har blade på.

Hvad kan man gøre for, at hullerne bliver fyldt ud og hækken ikke ligner et bombekrater?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. juni 2023 kl. 22.46

Plante efeu...nej det var en spøj.

Du kan ikke gøre ret meget nu, men prøv at give det lidt tid og så se om ikke det skyder fra det gamle ved. Hvis hækken ikke er død vil den, efter at den har fået lys, begynde at skyde igen

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. juni 2023 kl. 22.50

Ps jeg vil ikke foreslå dig at begynde at skærer hækken ned, med mindre at der er døde partier i den. Og den derved bliver skæv. Giv den noget tid og er den meget død skæres den tilbage.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 10. juni 2023 kl. 16.27

Super, mange tak - det gør jeg!

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 11. juni 2023 kl. 16.54

Hej igen

Nu har jeg læst mig til, at hver gang man skærer en gren over, så tvinger man et nyt skud frem og således fordobles grenene og gør hækken tættere.

Kunne det således være en god ide, at klippe hækken fx. 20 cm. smallere på hver side, i området med huller, og dermed tvinge nye skud frem?

Nyt svar til emnet »Skandale: Hæk ligner et morads!?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Skandale: Hæk ligner et morads!?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider