Skrevet af: Mathias Bugge, 5. juni 2023 kl. 12.52
Hej forum
Vi købte i efteråret en opvokset rød japansk løn - acer palmatum atropurpureum herfra:
www.planteskoler.dk/da-dk/item/ahorn__japansk_l%C3%B8n__acer_palmatum_atropurpureum__haveplanter___/40960_hv
Udplantningen gik fint, og træet har det godt.
Nu har bladene været sprunget ud i en måneds tid, og vi er i tvivl om vi har fået en forkert sort?
Træet har grønne blade, som er rødlige på undersiden.
Det ligner på ingen måde billederne, og beskrivelsen nævner ikke noget om grønne blade.
I "Træer i Danmark / Roger Phillips" er desuden et billede af et rødt blad, som viser nyudsprungne blade. Vores var grønne.
Bladene hos rød japansk løn virker også mere "langfingrede" end vores.
Er vi helt galt på den, eller har de sendt os et forkert træ?
Og hvilket træ er det da?
Mvh Mathias
Skrevet af: Søren Duun, 5. juni 2023 kl. 14.51
Hej Mathias.
Det er ikke en Acer palmatum du har fået tilsendt. Normal poder man disse Acer på frøplanter, der ligner moderplanten, men det er ikke tilfældet her hvad du har fået tilsendt ved jeg ikke, men det er en Acer ....
Skrevet af: Mathias Bugge, 5. juni 2023 kl. 16.16
Hej Søren
Tak for dit svar.
Mit eget bedste bud er acer pseudoplatanus atropurpureum - det passer med de rød/grønne blade, og så minder navnene meget om hinanden, hvor de måske har lavet en forveksling..
Er der andre som kan byde ind med hvilket træ det er?
Skrevet af: Søren Duun, 7. juni 2023 kl. 23.08
Hej Mathias.
Hvor har du købt træet.? Hvis du stadig har kvitteringen og hermed kan bevise at de ikke har solgt dig den Acer palmatum du bad om i sin tid , skal du skrive til planteskolen . Jeg syntes at du skal forlange at få en ny plante og hvis de er reelle sender de dig en ny nyt uden beregning. Hvis ikke de er til at handle med er du i din fulde ret til at nævne det herinde på Havenyt.
Skrevet af: Søren Duun, 7. juni 2023 kl. 23.21
Undskyld jeg så først nu at det var på planteskoler.dk du købte planten. Dem kender jeg ikke, men personligt ville jeg ikke købe planter på nettet, med mindre jeg ikke har andre muligheder.
Jeg har erfaret at man ofte får ringe planter, da de skal være billige at sende. Bakker i Holland var et godt eksempel på dette. Der var ikke det de kunne frembringe at fantastiske planter, men ofte fik folk en pind tilsendt.
Prøv i øvrigt at se på trustpilot om ikke planteskoler.dk står nævnt her. Det kunne være meget interessant at vide om andre har lignende dårlig erfaring med dem eller du bare har været uheldig.
Jeg ville derfor foreslå dig at sende et billede med i mailen,samt et kopi af kvitteringen ...Er de stadig ikke til at stikke tror jeg ikke at du kan gøre meget mere...
Skrevet af: Søren Duun, 7. juni 2023 kl. 23.38
Hej igen.
Du får vist ikke ret meget ud af at klage til dem. Jeg tog lige en tur på trustpilot og kunne læse at andre har haft lignende oplevelser med dem og atter andre har fået tilsendt visne planter....så der er også grund til at advarer andre inden de kommer galt afsted.
dk.trustpilot.com/review/www.planteskoler.dk
Jeg personlig fatter ikke at man vil drive en virksomhed med så ringe en service og hvis det var mig, der fik dårlig anmeldelser ville jeg ændre min taktik overfor mine kunderne.
Men efter at vi har fået flere planteskoler på nettet er det kommet flere brodne kar og flere platugler. Hvor det er blevet for nemt at lukke ned, for så senere at starte op i et andet navn og med nye ejere...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.