Forum

Kan jeg skære lavendel langt ned?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Bentsen, 5. juni 2023 kl. 11.25

Jeg har to gamle lavendler, som vi ikke har fået passet løbende. De er begge blevet meget ranglede og træagtige, og jeg vil derfor høre, hvor langt jeg kan skære dem ned.

Umiddelbart har jeg lyst til at skære dem begge meget langt ned indtil midten, hvor der ser ud til at komme lidt nye skud på de træagtige grene. Men er det en ok løsning? Eller vil det ære bedre at grave dem op og sætte dem længere ned i jorden?

Jeg har dog hørt, at rødderne går 30-40 cm ned i jorden, hvorfor det sidste projekt med nedgravning virker lidt voldsomt, hvis jeg skal grave så langt ned og så sætte dem endnu dybere bagefter. De har stået på samme plads i godt 20 år.

Mvh
Lola

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Bentsen, 5. juni 2023 kl. 11.26

Min lavendel

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. juni 2023 kl. 12.38

Hej Lola.

Jeg ville under ingen omstændigheder flytte dem nu hvor det er så tørt og hvor udsigten til at vi måske får et vandingsforbud er til stede . Med hensyn til lavendel er har jeg læst at de helst ikke skal blive mere end ca 10 gammel for stadigvæk at være pæne. Herefter planter man nye . Men så længe at der er liv i de gamle ville jeg bare skærer dem ned til halv størrelse og så se om ikke de blev pænere af det, men vent med at flytte dem

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 5. juni 2023 kl. 20.18

Hej Lola

Jeg havde nogle gamle lavendler, som lidt lignede dine - et total morads. Sidste sommer blev jeg nødt til at skære dem ned til ca. 10 - 15 cm. pga. håndværkere.

De skyder nu fra stubbene, så det var en succes. Du kan gør det nu, men kan så først forvente, at de blomstre næste år, vil jeg tro.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Bentsen, 6. juni 2023 kl. 8.20

Hej Søren og Katrine

Mange tak for jeres svar. Så lader jeg dem nok få en omgang blomstring mere med, og så skærer jeg dem godt ned senere på sæsonen, når der ikke er helt så tørt

Mvh

Lola

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Bentsen, 6. juni 2023 kl. 8.20

Hej Søren og Katrine

Mange tak for jeres svar. Så lader jeg dem nok få en omgang blomstring mere med, og så skærer jeg dem godt ned senere på sæsonen, når der ikke er helt så tørt

Mvh

Lola

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 6. juni 2023 kl. 16.07

God ide. Jeg kan forsøge at sende et billede i morgen, hvis du ønsker!

Nyt svar til emnet »Kan jeg skære lavendel langt ned?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kan jeg skære lavendel langt ned?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider