Forum

Topdressing

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. april 2023 kl. 22.42

Jeg blander min topdressing til græsplænen af bakkegrus og plantesækjord. Sidstnævnte indeholder allerede lidt gødning. Nu vil jeg hgerne slå 3 ! fluer med eet smæk og blande græsfrø i min topdressing. Er det en god ide? Jeg kunne tromle let efterfølgende?

Ingeborg, havedyrker i 6o år og endnu ikke udlært!

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2023 kl. 10.30

Hej Ingeborg.

Jeg ville nu heller så græsset og så senere udlægge topdressingen. Når det nye græs har fået fatDet andet bliver ikke godt ..eller udelægge topdressing først og så senere så græsset...

Jeg har aldrig støt på at man kan gøre det som du vil i nogle artikler

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2023 kl. 10.50

Hvis man googler dit spørgsmål, så er det ikke alle, der er hel enig med mig :

Kan man så græs i topdressing?

Det kan være en god ide at sprede lidt græsfrø efter topdressing er spredt ud. Det hjælper græsplænen med at blive ekstra tæt og grøn. Man kan eventuelt nøjes med blot at sprede græsfrø ud de steder hvor græsdækket er meget tyndt eller helt væk.

Personlig syntes jeg at det er lidt rodet og man risikerer at fuglene / musene roder det hele op for at få fat i frøene

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. april 2023 kl. 14.38

Hej Søren
Der er meget delte meninger om det, så jeg gør hvad der er nemmest. Blander hele molevitten og strør ud. Der plejer at komme en fin plæne ud af det.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. april 2023 kl. 12.22

Du har ret i at der er delte meninger omkring havearbejde og det ene fif er nødvendigvis ikke bedre end det andet. Ofte skal man bare prøve sig frem.

Jeg kan bl.a huske at da jeg var i lærer som anlægsgartner var der lige så mange måder at beskærer træer som der var gartner i kommunen og jeg lærte ikke rigtig fidusen. Det var først da jeg købte Politiken gamle bog om beskæring at jeg fandt ud af at der var mere logik i hvad der skulle skæres væk og hvad der skulle blive

Nyt svar til emnet »Topdressing«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Topdressing

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider