Forum

Førstehjælp til opgravet buddleja

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 15. august 2022 kl. 16.08

Hej

Jeg har reddet en lille, selvsået sommerfuglebusk der ellers ville være blevet luget væk. Den voksede mellem to fliser og var virkeligt svær at få op, der kom ikke så meget rod med som jeg havde ønsket. Jeg kan ikke finde ud af om det ville forbedre dens chancer hvis jeg klipper den lidt tilbage (den blomstrer nemlig), som man ville gøre med en stikling, for at den kan koncentrere sit krudt mod roddannelse- eller om det ville svække den mere? Den hænger noget med bladene.

:)

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. august 2022 kl. 17.00

Hej Anne.

Du er inde på det rigtige, nemlig ved at skærer den ned til en tredjedel og du kan også klippe noget af bladene af så fordampningen ikke bliver for stor.

Held og lykke med den.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 15. august 2022 kl. 17.54

Ja, det var det jeg tænkte- det prøver jeg. Jeg var bare i tvivl om den så bruger for meget krudt på at hele sår og sætte nye skud, i stedet for rødder.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. august 2022 kl. 18.08

Min erfaring er at buddelejaer er noget af de mest sejlivet vi har...

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 15. august 2022 kl. 18.14

Det er helt klart også min erfaring :) Til gengæld synes jeg ikke de plejer, at være ret glade for at blive flyttet. Det var derfor jeg blev lidt i tvivl om bedste fremgangsmåde.
Tak for svar :)

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. august 2022 kl. 19.27

Anna L. T.

Ja, jeg ville også klippe ned, så der kun er lidt grønt tilbage, og så stille den i potte i skygge den første tid.
Den skal sikkert have godt med vand de første dage.
Den bør måske også i jorden og beskyttes lidt før vinter, så risikoen for frostdød bliver mindre.

Har du adgang til en god busk i forvejen, så er det også en mulighed at formere den ved stiklinge.
Så vidt jeg husker, anbefaler hende den gæve dame med planteskolen, at man gør sådan, hvis man vil være helt sikker på, at man får en plante i nøjagtigt samme kvalitet.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 15. august 2022 kl. 19.59

Hej Jakob

Ja, det er lige præcis det jeg har gjort nu. Så krydser jeg for at den overlever.
Jeg har allerede gode buske, både i min have og på min altan- denne her var kun fordi mit hjerte ikke kunne klare at den skulle luges væk, så jeg sprang ud i en redningsaktion :D Det sker jævnligt med både planter og dyr :D

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. august 2022 kl. 9.11

Anna L. T. - svar 6

Sådan har jeg det især med insekter i år.
For et par dage siden så jeg en humlebi kravle stresset rundt på en haveflise.
Det virkede lidt underligt, så jeg bukkede mig, og ved nærmere eftersyn kunne jeg se, at den havde skadet en vinge.
Jamen så var der da ikke andet at gøre end at finde et stykke papir, som den kunne kravle op på, så jeg kunne bære den op til en sommerfugleblomst.
Det gik fint, den spiste lystigt, og 2 minutter senere gjorde den mig til grin ved at flyve videre til den næste blomst.
Meget imponerende med kun 1½ vinge.

Jeg var selvfølgelig glad for at se den flyve, og det hele kan fejes af med sjov og pjat.
Eller andre kan håne det ved at påstå, at det handlede om at få en "feel good oplevelse", som ikke gavner et større formål.
Men for mit vedkommende tror jeg nærmere, at det er et symptom på en form for økologisk depression, fordi jeg ser meget få insekter i år.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 16. august 2022 kl. 17.38

Jamen, så er vi 2 :) For jeg redder også insekter. Og er trist over den tydelige nedgang. Jeg fandt en dagpåfugleøje den anden dag, som virkede næsten død, men den livede op med lidt sukkervand og blev sluppet løs igen.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. august 2022 kl. 6.46

Min selvsåede sommerfuglebusk har overgået sig selv med hensyn til blomstring og tiltrækning af insekter. Det er alle gængse sommerfugle, bier og en Husmoderugle, som jeg troede var en natsværmer indtil jeg læste mig til at det er en sommerfugl.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. august 2022 kl. 6.46

Min selvsåede sommerfuglebusk har overgået sig selv med hensyn til blomstring og tiltrækning af insekter. Det er alle gængse sommerfugle, bier og en Husmoderugle, som jeg troede var en natsværmer indtil jeg læste mig til at det er en sommerfugl.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. august 2022 kl. 6.49

Udsyn til mit sommerfugle eldorado fra min havesofa . Bedre sommerferie findes ikke.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. august 2022 kl. 6.56

Modsat Anna L.T. Er jeg hysterisk med at klippe afblomstrede grene af. Hos mig er selvsåning et problem i alle revner og sprækker. Det må være gode vækstbetingelser disse steder. Jeg har ikke oplevet at buskene er frostfølsomme, tværtimod meget sejglivede.

Nyt svar til emnet »Førstehjælp til opgravet buddleja«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Førstehjælp til opgravet buddleja

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider