Forum

ÆRENPRIS – ingen ære i det!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. maj 2022 kl. 9.21

Jeg har en masse ærenpris, som jeg er efter hvert år. Nu har jeg nærmest lyst til at opgive eller købe en ukrudtsbrænder. Med hensyn til ukrudtsbrænder har jeg hidtil undgået den tingest, fordi det for mig er mindre bæredygtigt og forurenende. Hvordan ser i på det?
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. maj 2022 kl. 12.59

Ud over brandfaren ved at bruge en gasbrænder fremmer du også spiringen af ukrudt generelt. Når du brænder ukrudt fjerner du så lidt at iltet i jorden og får istedet CO2 som får ukrudtet til at spire hurtigere . Så gevinsten ved at bruge en gasbrænder er begrænset.

Selv bruger jeg en rosenrive og en cirkel hakker til at fjerne det jeg har i bedene

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. maj 2022 kl. 15.09

Hej Ingeborg

Der er helt uden tvivl mange nektarsøgende insekter som sommerfugle, humlebier og vilde bier, der vil søge føde i de ærenprisplanter, som du vælger at lade blomstre - mange af de 19 arter ærenpris, som vokser i Danmark blomstrer helt fra april til august. Den lange & tidligt startende blomstringsperiode gør planten værdifuld set i biodiversitets-sammenhæng.

Så i stedet for at vælge perspektivet om en kamp, du nærmer dig lyst til at opgive, kan du vælge at lade ærenpris være i fred og dermed give plads til, at insektlivet kan udfoldes.
Måske vil det være til gavn for de fugle, der hører til i din have...

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »ÆRENPRIS – ingen ære i det!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > ÆRENPRIS – ingen ære i det!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider