Forum

Lever det her?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 24. marts 2022 kl. 14.07

Jeg ved ikke hvad det er, ud over en bunddække plante, de ser mig noget kede af det ud, men måske skal de det på denne årstid ?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. marts 2022 kl. 18.19

Nu har jeg svært ved at se hvilken busk du har på min tlf. Det ligner enten en timian eller en lyng. Timian klare ofte tørken bedre end lyngen så sandsynligheden for at der er liv er til stede er stor . Den kan med andre ord også finde på at skyde fra neden lidt senere...

Men hvis du knækker en lille gren af og den knækker let er det med stor sandsynlighed gået ud der hvor du knækkede den . . Hvis grenen bøjer er der som regel liv. En anden metoden er at kradse lidt i dens bark og er den grøn er der saft spænding og dermed liv .

Vent til midt i maj og er der ikke sket noget, der ligner tegn på liv kan den graves op....

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. marts 2022 kl. 8.12

@Jens
Mit bud er, at det er lyng.
Er det lyng, vil jeg klippe det helt ned til 20- 30 mm over jorden.
Selv brænder jeg lyngplaneterne hvor de står eller efter jeg har gravet dem op.
Hos mig giver brændings metoden en flot foryngelse om end nogle bliver noget mindre når de atter vokser.

Jeg kan ikke tro, at der kommer noget ud af planten som den ser ud. Kun få blomstrende grene mellem alt det visne.
Der står lidt mere her: www.havenyt.dk/spoergsmaal/prydhaven/10454.html
Men som Sten Porse skriver kan det være lidt besværligt at finde ud af hvordan og hvornår lyngen skal beskæres.
Er det f.eks. forårs- eller efterårslyng og selvom du får det konstateret, er det min erfaring, at det tager nogle år inden man for alvor kan beskære, så der efterlades en lyng som bliver smukkere og smukkere.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 25. marts 2022 kl. 9.31

Mange tak for svar.
Jeg tror nu ikke det er en lyng.
Den er bevist sat i et langt og stort stenbed der afslutter terrassen umiddelbart på andre foto ligner det var noget der bliver grønt…
Det er det til højre i billedet hvor terrassen. Stopper

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. marts 2022 kl. 10.34

Hej Jens Ledet

Kunne det måske være en af de mange timiansorter - eller måske Oregano ?

Ingen af dem er så "langlivede" som lyng er.
Timian kan holdes i live 5 - 6 år, hvis den bliver klippet noget tilbage efter blomstring hvert år. Oregano holder ikke til ligeså mange tilbageskæringer.
Begge er gode frøsættere og kan, hvis de får fred og ro (= ingen hakke eller kultivator, kun håndlugning og ingen tilbageskæring før frøene er drysset fra planten), brede sig flere m2 fra en enkelt plante.

Hvis det er en bevoksning, du gerne vil beholde, kan du nu i marts fjerne den visne top - gå lidt forsigtigt til værks med saksen og undlade at bruge greb / rive helt nede ved jordoverfladen.
Derefter skal området have ro 4 - 6 uger - til den tid kan du lettere se, hvis der er nye unge planter på vej.

Venlig hilsen
Lone

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. marts 2022 kl. 14.46

@Jens
Er det timian bør du kunne dufte det hvis du tager noget af det visne og gnider ml. fingrene.

Nyt svar til emnet »Lever det her?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Lever det her?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider