Skrevet af: Anna L. T., 9. juli 2021 kl. 10.35
Hej
I min mors have er der kommet en masse 2 m høje planter der på blomsterne og forgreninger ligner kæmpeturt, men ikke på bladene. Dem i min mors have har i bunden blade der ligner kæmpe romaine salat blade og som op ad stænglen bliver til små, trekantede blade. Der er ikke fligede blade som på beskrivelserne af turt. De ligner kæmpe salat planter der er gået i stok og har forgrenet sig.
Jeg prøver at vedhæfte billeder, men den driller mig.
På forhånd tak.
Mvh
Skrevet af: Anna L. T., 9. juli 2021 kl. 10.39
Faktisk ligner bladene tobak. En kæmpe forgrenet tobaksplante der har turt / cikorie blomster.
De blomster morgen /formiddag, hvorefter blomsterne klasker sammen.
Skrevet af: Anne Demant, 9. juli 2021 kl. 10.47
Kæmpeturt kaldes også kæmpesalat. En plante der ligner er strandsalat, den har smallere blade der ikke er fligede. Måske det er sådan en fætter din mor har?
Skrevet af: Anna L. T., 9. juli 2021 kl. 11.26
Kæmpeturt og kæmpesalat er så vidt jeg kan se den samme? Og det passer ikke med bladene. Alle de billeder og beskrivelser jeg kan finde har blade der minder om mælkebøtte og er 1-1,5 m høje. Dem i min mors have har store blade ligesom tobak. Og er 2 m høje, nogle højere.
Den vil desværre ikke lade mig vedhæfte billeder fra tlf, så der går et par dage inden jeg er hjemme ved pc og kan prøve.
Skrevet af: Anne Demant, 9. juli 2021 kl. 21.23
Ja, det skrev jeg også..
Jeg ved ikke hvilken tobak du tænker på, der er forskel på tobaks blade, så det har jeg ikke ork til at kigge efter.
Hvis det ikke er strandsalat som jeg skrev, er det jo nok,- nu du skriver at blomsten ligner- en turt, det kan også være den almindelige turt.
Det bliver da lidt spændende at se foto.
Prøv evt. også at lægge foto ind på naturbasen, under to kimbladede kurveblomster
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.