Skrevet af: Lisa Nielsen, 7. juli 2005 kl. 23.14
Jeg bor mellem Gråsten og Sønderborg, og jeg vil gerne hjælpes af en dygtig og pålidelig havearkitekt eller havedesigner. Hvordan finder jeg vedkommende.
Skrevet af: Skovtrolden, 12. juli 2005 kl. 13.28
Kære Lisa Nielsen.
Når du nu bor i det område, ville jeg slå et smut forbi Gråsten slot og få en snak med Slottets Gartner. Jeg har nemlig set, at han i et havepogram på Tv også havde tid til, at hjæle helt almindelige mennesker med at udarbeje haveplaner.
Og med tanke på, hvor flot området omkring slottet er :-) er jeg sikker på at du får den optimale løsning.
Skrevet af: Mette Videbech, 28. juli 2005 kl. 14.49
Jeg har desværre ikke "grønne fingre", hvilket min have bærer præg af.
Nu ønsker jeg derfor i forbindelse med ombygnig af mit hus at få anlagt en have, der passer til både mine drømme men også til mine evner i den henseende. Jeg drømmer om en have, der først og fremmest er let at holde, men som også varierer med gode muligheder for at sidde i forskellige miljøer gerne med lidt vand. Dog en minimalistisk stil og med fliseanlæg her og der.
Da naboerne i alle retninger er meget tæt på vores grund, ønsker jeg også hjælp til at få lidt privatliv i vores have.
Hvordan mon finder jeg den rigtige havearkitekt, som kan kombinere og tage højde for alle disse ting?
Med venlig hilsen
Mette V
Skrevet af: Dorte, 28. juli 2005 kl. 18.41
Prøv det danske haveselskab.de har masser af havekonsulenter over hele landet.
Skrevet af: E. Møller, 1. august 2005 kl. 22.41
Det vigtigste, synes jeg, er at finde en der har samme stil som én selv. Det nytter ikke noget at få lavet en stram og lidt streng grøn have, hvis man drømmer om en blød, cottage garden-agtig romantisk blomstrende have. Eller hvis man ønsker en børnevenlig have og havearkitekten ikke har meget begreb om det. (Jeg ved godt at i teorien burde de kunne lave alt i hvilkensomhelst stilart, men det er ikke min erfaring at de kan det. Måske meget naturligt. Havearkitektur i den bedste form er nok egentlig en kreativ kunstart).
Hvor svært og besværligt det end lyder, så er det en god ide at få set deres tidligere arbejde (i virkeligheden eller på papir).
Jeg er selv medlem af Det Danske Haveselskab, og får derfor deres blad "haven". Der er ofte artikler om familier, deres huse og den løsning som havearkitekten har lavet. Det er en mulighed at glo igennem en stabel af gamle "haven" på biblioteket, finde noget du kan lide, og finde et navn dér.
Man kan altså også kikke i fagbogen, og få personen ud til en snak om din have. Hør om de har gode ideer der matcher dine.
Mange plantecentre samarbejder med en lokal havearkitekt.
Vigtigst for et godt resultat: Skriv ned hvad du kan lide og ikke lide, og særligt hvilke elementer du gerne vil ha' i din have. Hvordan bruger du den/vil du gerne bruge den? Hvor er lyset dejligst, hvor leger børnene? Skal der være en låge/en flagstang/en terasse/ en bænk/? Jo mere information til havearkitekten, jo sikrere er du på at få et resultat der vil passe til dig.
Og endelig: God ide. At få en havearkitekt på sagen, altså :).
Havehilsner
Eva
Skrevet af: Finn Andersen, 1. oktober 2005 kl. 11.23
På haven.dk er der et online kursus om havedesign. Gør-det-selv er et godt princip i haven!
Skrevet af: Helge Mariegaard, 15. oktober 2005 kl. 9.44
Havearkitekt
Skriv til Birgit Thingsgaard, der bor ved Sønderborg og er havearkitekt for Det jydske Haveselskab.
mailadressen er: bt@haveselskab.dk
Skrevet af: Iben, 15. oktober 2005 kl. 15.14
Vælg en RIGTIG landskabsarkitekt fra KVL ikke en selvopfundet en eller en landskabsarkitekt fra arkitektskolen. Det er vigtigt at finde en der både kan noget med rum og med PLANTER! Jeg har set mange rædsomme eksempler på haver designet af såkaldte havearkitekter -som mest leverede en "instant garden"- men ikke havde forståelse for at det tager tid at se ud i fremtiden og at planterne skal passe til stedet og ikke kun til stilen!
Det er en god ide at vælge arkitekterne fra haveselskabet- men der findes mange dygtige uden for. Det svarer lidt til at blive opereret af en slagter- han kan nok skære for men...
Skrevet af: Hanne, 25. januar 2006 kl. 9.41
Kære Lisa,
Kig evt. i den lokale fag-/telefonbog og se efter landskabsarkitekter.
Mange tror fejlagtigt at der er tale om to forskellige uddannelser (Havearkitekt eller Landskabsarkitekt), men havearkitekt er den betengelse man brugte før i tiden, hvor man i dag kalder samme kandidat for landskabsarkitekt.
Efter min mening bør landskabsarkitekterne fortsat kalde sig for havearkitekter, hvis det er deres speciale ellers kan detblive lidt forvirende.
En anden gruppe der også gør sig gældende er "Havekonsulenter", enhver kan jo kalde sig konsulent og nogle gange dækker det over en have-/landskabsarkitekt eller hortonom. Du kan også nemt opleve at der er alle mulige andre der kalder sig havekonsulent, og betaler man mange penge for en haveplan (510.000 eller mere) er det kun rimeligt at det også udføres af en der har brugt mange år på studier i havekunsten.
Grunden til jeg ved dette, skyldes at jeg selv har fået tegnet haveplan til huset og sommerhuset, og været glad begge gange. Plantesamsætningen i bedene har jeg stort set selv ordnet (min passion), men haverne som helhed nyder jeg mere og mere, år for år. Dog var jeg lige en smule skepsis ved det første haveanlæg da det lige var anlagt, men efter et par år hvor det hele voksede til i størrelse i et par somre fik jeg virkelig øjnene op for kvaliteterne (ikke kun alt det grønne, men også hvor meget nemmere haven er at holde). Jeg har brugt mange penge på haverne (dels haveplaner og dels anlæggelsen, gartnere), men til gengæld har jeg heller ikke brugt penge på mit gamle, men funktionelle, køkken.
venligst
Hanne
Skrevet af: Mogens Andersen, 10. marts 2006 kl. 21.50
Vi er et par på 60 år med et dejligt hus + sydvendt ca. 800 m:2 skrående grund direkte til skov. Vi ønsker en næsten vedligeholdelsesfri have med stor terasse
ca. 60 m:2 (skal nyanlægges).
Kan I anbefale en god havearkitekt / designer -
hele haven skal nyanlægges i Kolding området.
På Forhånd tak,
Gitte & Mogens
Friggasvej 102
6000 Kolding.
Kolding
Skrevet af: Carina Juul, 11. marts 2006 kl. 14.11
Hej Gitte og Mogens
Jeg var i nogenlunde samme situation som jer, og jeg fik stor hjælp af Bundgaard fra Unikahaver. Han gjorde det nemt at få mine ønsker opfyldt på en fornuftig og realistisk måde. Alle de penge jeg har givet ud på planter, der ikke kan trives i min have, ja, dem sparer jeg nu. Prøv at se på www.unikahaver.dk.
Venlig hilsen
Carina
Skrevet af: PETER, 12. august 2007 kl. 18.04
Min kone og jeg flytter til Vejle hvor vi har en gård. der er en gammel gårdsplads med belægning og planter. Vi vil gerne have kontakt med en havearkitekt der ved noget om gamle landbohaver i romantisk stil. Vedkommende må også gerne have kendskab til Feng Shui i haven.
Er der nogen der kender sådan en?
Skrevet af: Boi Jensen, 12. august 2007 kl. 21.50
Hej Peter
prøv at kontakte "Det jydske haveselskab" på Clausholm her vil du få at vide, om nogle af de ansatte kan hjælpe dig med dit projekt.
86491734 eller mail djh@haveselskab.dk
Skrevet af: MI, 19. marts 2009 kl. 13.44
På Sjælland kan TRÆ & BUSK hjælpe:
www.traeogbusk.dk
www.træogbusk.dk
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 19. marts 2009 kl. 17.44
En del arkitektfirmaer har også landskabsarkitekter tilknyttet.
Skrevet af: Ulla Krake, 6. april 2009 kl. 10.14
Havearkitekt søges.
Vi bor på Sydfyn nær Svendborg og har en meget stor grund samt gammel æbleplantage. Vi vil gerne have anlagt haven omring huset i naturlige og romantiske linjer. Dertil har vi brug for en dygtig og pålidelig havearkitekt eller havedesigner. Hvordan finder jeg vedkommende?
mvh Ulla Krake
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 6. april 2009 kl. 11.11
Læs ovenstående.
Overvej jeres budget inden henvendelse, lså ikke øsningerne kommer som en overraskelse: kr. 5000, 10 000, 20.000?
Undgå billigste løsniger, for at spare penge.
Hav tillid til uddannede fagfolk.
Meld jer ind i Det danske Haveselskab.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.