Forum

Voldsomme angreb på mine storkenæb (geranium).

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bjm, 5. juli 2005 kl. 9.23

Bladene på mine storkenæb er efterhånden helt fintmaskede af huller.

Tidl. skrev jeg her den 21. juni 2005, senere igen er eksperterne spurgt (bilagt foto) men ingen har svaret mig på nedennævnte proglem som efterhånden er ved at tage livet af en stor del af mine storkenæbarter,
Jeg har mange slags storkenæb som trives fint i min have, men i år er bladene i samtlige ødelagt af bittesmå huller – således at det kun er helt fintmaskede blade som sidder tilbage.

Jeg kan ikke se hvad det er som skader bladene og jeg vil høre om andre kender til symptomet.

Det skal bemærkes at de andre stauder som står omkring storkenæbene har det fint.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nette, 6. juli 2005 kl. 9.09

Jeg har samme problem – har en del små planter, som jeg såede i foråret + 14 forskellige etablerede sorter. Det er ikke dem alle, som er angrebne – dyrene fortrækker klart nogle frem for andre.

Det er grønne larver – 2–4 cm lange, som sidder på undersiden af bladene. Man skal lede lidt for at finde dem – de er primært på de nederste blade.

Jeg har lavet en "regel" for mig selv – der skal fjernes min. 30 hver morgen og aften. Det tager ca. 5 min. pr. gang – og nu er de ved at være udryddet. Planterne har også overlevet, uden helt at blive spist. Men jeg har fjernet nok ca. 300 larver.

En dag gik jeg maok og fjernede 87 på 10 min.

Jeg har en havedam – med guldfisk og guldemder. De fik larverne, som blev guffet med stor fornøjelse :-)

M.v.h.

Nette

Nyt svar til emnet »Voldsomme angreb på mine storkenæb (geranium).«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Voldsomme angreb på mine storkenæb (geranium).

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider