Skrevet af: Maria B., 28. maj 2021 kl. 21.03
Hej
Mine Geranium ‘ daydream’ som jeg plantede sidste år og som var helt fantastiske og blomstrede hele sommeren (næsten lidt for ivrigt voksede de faktisk) skyder nu med misdannede blade (alle 9 planter som står forskellige steder i haven). De får en brun bladrand og krøller sammen... jeg har prøvet at klippe et par af dem helt i bund for at se om det kunne gøre at den kom med friske skud, men det ser det ikke ud til... er de bund gået helt til i den hårde Frost allesammen? Og vil det kunne svare sig at købe nye tilsvarende hvis det er fordi de ikke er hårdføre nok? Nogen der har et bud?
Mvh Maria
Skrevet af: Maria B., 28. maj 2021 kl. 21.09
Her er et billede fra planten sidste år
Skrevet af: Maria B., 28. maj 2021 kl. 21.13
Og så en rettelse: sorten hedder ikke daydream men ‘Dreamland’ jeg huskede lige forkert
Skrevet af: Claus K Madsen, 29. maj 2021 kl. 11.27
Det er ud som om de fået kompost eller lignende. Hvad er det for noget?
Det er næppe frosten når du ser problemet på den nye vækst.
Skrevet af: Lars Holt, 29. maj 2021 kl. 13.54
Det kunne ligne sprøjteskade eller alvorlig mangel på et mikronæringsstof, men da de øvrige planter ved siden af ikke er berørt kan det være fra den tilførte kompost.
Hvis det skyldes næringsmangel kan fejlen være opstået ved overdosering af et andet næringsstof, evt. kalium.
Skrevet af: Maria B., 29. maj 2021 kl. 17.30
Tak for respons. Der er champost der er spredt men det er fra sidste år. - ellers er der ikke gjort noget og de kom jo rigtig fint sidste sommer hvor de blev plantet... og det er alle 10 planterne er gal med🧐... fordelt ud i grupper flere steder. Ingen af de andre stauder i bedet lider af det. De trives derimod... og vi sprøjter ikke nogen steder (de står midt i haven så kan heller ikke være en nabo eller noget der har sprøjtet i vildskab...)men jeg må nok hellere bare grave dem op og prøve med nogle nye... så er det jo ihvertfald ikke sorten der ikke er hårdfør...
Skrevet af: ’Trine Petersen, 31. maj 2021 kl. 7.13
Dine 'Dreamland' fejler absolut ingenting. Det er naturligt for sorten at se sådan ud. Så du behøver ikke kassere dem eller klippe dem ned eller andet, de skal nok komme ligeså overdådigt igen som sidste år.
Hvis nogle ser ud til at mistrives senere på året kan det vær fordi de står for solrigt, 'Dreamland' er en geranium der ikke bryder sig om alt for meget stærk sol, men gerne vil stå lidt halvskygget,
Skrevet af: Maria B., 15. juni 2021 kl. 21.17
Tak jeg tror da du har helt ret. De ser ud til at komme stærkt igen... synes ikke de var så brogede i bladene sidste år.., men de ser ikke syge ud længere... godt jeg ikke nåede at grave dem op...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.