Skrevet af: Louise Munk, 14. maj 2021 kl. 20.36
Hej
Jeg har kastet mig ud i at lave mine egne stiklinger af sommerfuglebuske og det ser heldigvis ud til at lykkes, da der er fint liv i allesammen😀
Nu er jeg i tvivl om, hvor mange stiklinger jeg skal samle til en ny busk?
De små stiklinger står i kanten af store potter med 9-10 stk i hver.
Håber at i kan give et godt råd, tak.
Skrevet af: Søren Duun, 15. maj 2021 kl. 10.25
Når man køber nye planter er det ofte kun en stikling som er i potten og som er skåret ned så den deler sig i flere skud. Desuden har de fået godt med gødning så man ikke ligger mærke til det.
Mig bekendt er det kun sommer blomster, der får flere småplanter/stiklinger i hver potte så det ser ud af noget fra start.
Skrevet af: Lone Brems, 15. maj 2021 kl. 13.00
Hej Louise Munk
Du skal kun bruge en stikling for at danne en ny busk.
Det kan fremme væksten ved at flytte planterne fra hinanden i hver sin potte i ikke for stærkt gødet jord.
Når de sætter nye skud kan du tilsætte en smule gødning (brug en tynd opløsning, hvis du gøder med flydende gødning). Først når der er rigtig gang i væksten øges mængden af gødning.
Det kan være nødvendigt med flere ompotninger - tjek om rødderne når helt ud til pottens siden. Når de gør det er det tid at finde større potter frem og gentage fremgangsmåden med at gøde forsigtigt den første tid efter ompotning.
Det kan fremme forgreningen at klippe topskuddet af - men du kan også vælge at lade den lille busk finde ud af det selv. Der ligger genetiske forudsætniger klar til at det sker ;-)
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Louise Munk, 15. maj 2021 kl. 14.32
Tak for jeres svar :-)
Så kan jeg godt forvente utroligt mange nye buske, for har lavet mange stiklinger i to omgange. Der gik lidt sport i det ;-)
Vil jeg kunne plante stiklinger direkte ud på deres nye plads i bedene hertil sommer eller skal de plantes om i en ny potte og overvintre i dem og plantes ud til næste forår?
Skrevet af: Lars Holt, 15. maj 2021 kl. 16.00
Du kan godt plante dem ud i eftersommeren.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.