Forum

Hortensia skal flyttes til nyt voksested

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 14. maj 2021 kl. 11.43

En af mine rhododendron på friland er blevet for gammel og ser miserabel ud. Den er plantet i rhododendronjord for nok 3 år siden. Jeg vil gerne smide den rhododendron ud og flytte en frilands hortensia hen på rhododendronnens gamle voksested. Mit spørgsmål er, om hortensiaen skal tåle at blive plantet i rhododendronjorden eller jeg skal blande den med alm. havemuld eller noget andet?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. maj 2021 kl. 18.06

Hej Bente Dam Hansen

Hortensia kan li' mere fugt og mere gødning end Rhododendron - og tåler samme surhedsgrad som Rhododendron.

Bedste bud er at supplere jorden med rigelig havekompost - gerne som jorddække (og altså ikke indblandet i den jord, som ligger omkring roden). Har du ikke adgang til havekompost kan jorddækket i stedet for være afklip fra plænen, hø eller det kan være champost uden sphagnum.

Venlig hilsen
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 1. juni 2021 kl. 20.21

Kære Lone
Mange tak for dit gode råd, som jeg har fulgt. Og nu ca. 2 uger efter plantningen vokser hortensiaen fint, de grønne blade, der allerede var i bunden af planten vokser flot opad og bliver større, så missionen er jeg vist lykkedes med.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. juni 2021 kl. 21.20

Hej Bente Dam Hansen

Dejligt for dig og for Hortensiaen ;-) - og nu er forsommeren her med lune dage og ikke for kolde nætter.
Herligt !

Venlig hilsen
Lone

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 19. maj 2022 kl. 18.15

Hej

Jeg skal have gødet min hortensia, som jeg har plantet ud på friland, fordi den var for stor til krukke. Hvilken gødning skal jeg bruge? Kan jeg bruge Hornum Næring (væksthusgødning til stue-, altan- og drivhusplanter) også velegnet til stauder og buske??? Anden gødning, men hvilken?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 19. maj 2022 kl. 18.16

Hej

Jeg skal have gødet min hortensia, som jeg har plantet ud på friland, fordi den var for stor til krukke. Hvilken gødning skal jeg bruge? Kan jeg bruge Hornum Næring (væksthusgødning til stue-, altan- og drivhusplanter) også velegnet til stauder og buske??? Anden gødning, men hvilken?

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. maj 2022 kl. 20.05

Hej Bente.

Nu er dette et økologisk forum så derfor kan jeg ikke anbefale brugen af kunstgødning. Men at bruge stueplante gødning til udendørs planter dur ikke . Det er også alt for dyrt .

Hvis du vil gøde din hortensia kan du godt købe organiske gødninger beregnet til både rhododendron og hortensia og består af bl.a NPK: 7-4-3. Indeholder 3% svovl (S). Komposteret veg. materiale, fjermel, vinasse (veg. biprodukt). Indholdet er et naturprodukt og kan variere i farve og udseende.

Jeg kan ikke nævne navnet på firmaet bag, men du kan købe det i et byggemarked .

Nyt svar til emnet »Hortensia skal flyttes til nyt voksested«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hortensia skal flyttes til nyt voksested

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider