Skrevet af: Steen Kjær, 24. marts 2021 kl. 15.47
Hej
Vi har en ret ny græsplæne anlagt på sandjord. Vi har haft vandet med vand fra egen boring, som indeholder en del okker.
Græsplænen mistrives kan det være okkerets skyld?
Hvad kan jeg gøre for at modvirke det?
Med venlig hilsen
Steen
Skrevet af: Søren Duun, 24. marts 2021 kl. 16.56
Okker er en jernforbindelse og er meget skadeligt for bl. a vandløb, så jeg vil også tro at det kan spille en rolle, men hvilket problemer er det hel eksakt du har med plænen?
Det er ikke sikkert at det er hele årsagen. Græsplæner på sandjorder er næsten et kapitel for sig og de kræver bl. a gødning af flere omgange end f.eks plæner på lerjorder..
Ellers ligger der en pjece på miljø ministeriet hjemmeside, der hedder okker-pjecen, hvis du vil læse mere omkring okker og des skadevirkning.
Skrevet af: Søren Duun, 24. marts 2021 kl. 17.14
Så lykkedes det mig at finde en kopi af pjecen
ipaper.ipapercms.dk/fredericiaKommune/NaturMilj/Natur/Okkeretvandlbsproblemvikangrenogetved/?Page=3
Skrevet af: Claus K Madsen, 25. marts 2021 kl. 19.05
Okker kan i teorien gøre fosfor svært tilgængeligt for græsset. Jeg kan ikke umiddelbart vurdere om de mængder der er i dit vand er store nok til at skabe det problem.
Skrevet af: Søren Duun, 25. marts 2021 kl. 21.57
Nu spørger jeg lidt dumt, men er jeres vandboring godkendt som drikkevand. For hvis det er burde det ikke kunne skade græsset, uden at i også blev syge.
Jeg har ledt som en gal, men kan ikke finde noget specifik omhandlende okker og græs, så jeg tror at det er begrænset hvad vi kan bidrage med af viden,
Skrevet af: Steen Kjær, 26. marts 2021 kl. 10.44
Tak for svar.
Jeg var egentlig mest interesseret i hvorvidt okkeren var giftig for plænen, så jeg skulle holde op med at vande med eget grundvand.
Det er ikke drikkeligt vand, det er blot en drænvandsbrønd, som jeg sætter en pumpe til, når jeg skal vande græsset.
Skrevet af: Claus K Madsen, 27. marts 2021 kl. 9.34
Jeg synes du skal undersøge om det ligner fosformangel. Det er ikke den nemmeste mangelsygdom, men sommetider kan den kendes på en rødkålsagtig farve på dele af planten.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. marts 2021 kl. 20.44
Vi har masser af okker i vores markvandboring,som vi bruger til haven også.Okker har ingen betydning for planter ud over misfarvning. Hvornår er plænen sået? Hvornår har I vandet sidst?Okkerholdigt vand på sandjord er næsten altid surt, så måske en lille bitte smule kalk kan have en virkning.Står der vand på plænen, når det regner?
Mange hilsner Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.