Forum

Fuchsia

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 30. oktober 2020 kl. 11.09

Jeg har haft en krukke med 6 fuchsia stående hele sommeren, og de blomstrer stadig som var det stadig sommer. Hvad gør jeg med dem vinteren over? Skal jeg måske plante dem ud på friland? Eller vinteropbevare i værksted eller udestue afhængig af, om de har brug for lys vinteren over. Eller er det bare at vente på, at evt. frost ødelægger dem?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 30. oktober 2020 kl. 12.57

Hej Bente Dam Hansen

Selv om vintrene efterhånden er så milde, så kan fuchsia ikke tåle at stå på friland. Altså, hvis der er tale om almindelige fuchsiaer. Jeg ved, at der sælges en slags havefuchsia, som kan tåle klimaet.

Jeg sætter altid mine fuchsiaer på min lukkede og overdækkede altan, hvor der aldrig kommer frost. Så hvis du har en frostfri udestue, vil jeg råde dig til at sætte dem der.

Personligt gemmer jeg ikke så mange fuchsiaer, for jeg har flere andre kuldefølsomme planter, som der også skal være plads til om vinteren. Det er meget nemt at få stiklinger af fuchsia til at gro, så derfor laver jeg altid et antal nye planter i det tidlige forår.

Held og lykke med det!

M.v.h.

Doris Møller

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. oktober 2020 kl. 20.44

Doris...nu bliver jeg nysgerrig. Jeg er betaget af Fuchia, så fortæl mig hvordan du laver de udendørs stiklinger, pleace.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 31. oktober 2020 kl. 8.28

Hej Mogens E.

Jeg laver nye planter af fuchsia på akkurat samme måde som ved alle andre planter, der kan stiklingeformeres!

Når lyset begynder at komme igen om foråret, dvs. gerne i marts, tager jeg et antal skud fra moderplanten, som har overvintret på min overdækkede og lukkede altan. Ud af en enkelt fuchsia kan der sagtens laves en masse nye planter. De skud, jeg bruger, er 5-7 cm lange. De stikkes ned i jord i små plasturtepotter, og jorden presses godt sammen om stilken. Jeg sørger for, at der kun er få og små blade på, for når stilken skal danne en rod, kan den ikke også holde liv i en masse løv. Jeg vander godt og sætter en plastpose med små lufthuller over, så der ikke fordamper så meget vand. Potterne stilles lyst og lunt, men ikke i direkte sol. Jeg plejer vist at sætte dem i vindueskarmen i et stort nordvendt vindue.

Fuchsia er en af de nemme planter at formere på den måde. Mine fuchsiaer stammer fra to små pistlinge, som jeg købte i 2007 for 10 kr. i alt. De stod udenfor hos blomsterhandleren og så ud, som om det trængte til et bedre hjem. De to små planter er blevet stammødre til ca. 100 planter i årenes løb.

Man kan også sagtens lave nye planter på andre tidspunkter, bare der er lys nok og lidt lunt.

M.v.h.

Doris Møller

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. oktober 2020 kl. 21.47

Mange tak Doris. Det skal afgjort prøves til foråret, for de udendørs Fuchiaplanter er temmelig dyre på planteskolen.
Altså nøjagtig samme fremgangsmåde som jeg bruger ved mange andre stiklinger. Har tidligere forsøgt med Fuchia, men mærkeligt nok uden resultat. Tak Doris.

Nyt svar til emnet »Fuchsia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Fuchsia

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider