Forum

Hæg

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ove Nielsen, 20. september 2020 kl. 13.23

Hej herinde..

Er der nogen der kan af/bekræfte om dette er hæg.

Mvh Ove

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. september 2020 kl. 13.58

Hvis den er stedsegrøn er det ikke en hæg. Jeg tror at det er en Prunus af en art, men lige præcist hvilket ved jeg ikke.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. september 2020 kl. 13.59

Hvor høj er busken/træet?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 20. september 2020 kl. 14.09

Ja, det er en hæg.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ove Nielsen, 20. september 2020 kl. 14.15

Hej Søren , jeg har lige et billede mere, jeg skulle nok ha taget et af hele træet..træet er ikke stedsegrønt og er 3-4 m højt.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ove Nielsen, 20. september 2020 kl. 14.16

Tak for svar James, jeg tror også det er en hæg, vil bare være helt sikker, da jeg tænker på at bruge bærrene til snaps.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. september 2020 kl. 14.17

Ellers var mit bud Prunus lusitanica 'Angustifolia' (PORTUGISISK KIRSEBÆRLAURBÆR), da jeg er i tvivl om at hæg får røde grene....

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. september 2020 kl. 14.19

Men sidstnævnte er stedsegrøn

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 22. september 2020 kl. 8.16

Det er Glansbladet Hæg, Prunus serotina, og er nem at skelna fra Almindelig Hæg, Prunus padus pga. de blanke blade. Den er dømt invasiv, altså et træ man helst ikke skal plante.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. september 2020 kl. 12.46

Hej Ove & alle

Lige som supplement til Knud Halskov's indlæg nr 8 :
Sakset fra Miljøstyrelsens vejledning om bekæmpelse af Glansbladet hæg

"Glansbladet hæg invaderer især heder, overdrev og plantager og tåler stærk vind og tørke. Den truer således disse naturtyper samt skovbruget. Glansbladet hæg etablerer sig let i skygge under andre træer. Her kan den vegetere i mange år som en dværgform, indtil den kommer frem i lyset og skyder i vejret.
Arten er næsten fast inventar i de moderne flerrækkede løvtræshegn. Fugle er glade for frugterne, som så kan spredes til nye lokaliteter, bl.a. hedeområder på lette jorder, hvor opvækst af glansbladet hæg giver store problemer for hedelyng, revling og andre hedeplanter.

De første år efter introduktion til Danmark spirede frøene ikke i naturen. Men senere har glansbladet hæg dannet en race, der kan sprede frø under danske vækstbetingelser.

Status for bekæmpelse
Arten bør bekæmpes. Oprykning af småplanter ved håndkraft er arbejdskrævende og dyrt, men effektiv."

Jeg har selv samlet erfaring med bekæmpelsen af Glansbladet hæg fra naturpleje dels i Nationalpark Mols Bjerge og dels i et fredet overdrevs- og strandområde på Norddjursland.
Og jeg kan bekræfte, at der er tale om en længerevarende indsats, hvis småplanterne overlever de første 3 - 4 år. Der skal på det tidspunkt sættes ind med hyppige nedskæringer til jordoverfladen over de følgende tre - fire års vækstperioder.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Hæg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hæg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider