Forum

Stort træ mod vind fra vest

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 9. juni 2020 kl. 20.28

Jeg har købt en ejendom hvor der stor en kæmpe af en blodbøg. Den er plantet omkring år 1900 og er ikke specielt høj men utrolig bred og tyk.
Jeg vil rigtig gerne passe godt på den, og kan se at toppen tager meget skade af vinden fra vest.
Jeg går ud fra det også er derfor den ikke er specielt høj.

Jeg vil derfor gerne have et par råd og ideer til træer som jeg kan plante mod vest for at give bøgen så meget læ og beskyttelse som muligt.

Jeg har selv overvejet en gråpoppel da jeg havde den på min gamle ejendom og den voksede vildt stærkt både opad og i breden.
Den vil derfor hurtigt kunne beskytte bøgen.

Men har i andre gode ideer??

Tak :-)

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. juni 2020 kl. 22.28

Jeg syntes at der ofte kan være problemer med popler, nemlig at de knækker nemt i stormvejr. Jeg har bl. a erfaret det under min læretid, men vores overgartner mente at det var sygdom i træet.

Hvis det skal skærme for vinden hele året skal det vel være stedsegrønne træer, såsom fyr eller graner du skal sætte.
Af løvfældende vil jeg at man skal kigge på nogle af de arter, der bliver brugt i læbælter bl. a

Hvor højt skal de være være og hvordan er jorden, der hvor du vil plante? .

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 9. juni 2020 kl. 22.41

Jeg vil faktisk tro at bøgen ikke er mere end måske 15m høj selv om den er over 100år gammel.
Der hvor den står er der et hul i træerne som ellers står mod vest. Der er en række af Ahorn træer langs kanten af grunden ud mod vest hvor der ellers er marker.

Jeg ville også helst plante Ask, Eg eller Lind, da det er naturlige træer på denne jord type.
Men vil gerne have noget op hurtigt for at hjælpe bøgen.

Jorden har ca 0,5 meter muld, dernæst 3m ler og så sand derefter.
Eg, Ask og Poppel skulle gro godt på den type jord.
Den poppel jeg havde på min gamle ejendom skulle være en rimelig sund sort og har set mange store eksemplarer af denne sort i Aarhus området.
populus canescens de moffart

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. juni 2020 kl. 23.31

Jeg ville nok satse på nogle af de arter, som gror herhjemme, men som du sikker ved tager det en evighed før de er store nok til at gøre gavn.
.
Ellers var der også den mulighed at plante nogle sortpopler, dem der også kaldes søjle popler. De vil allerede gøre gavn om 5 til 7 år. Problemet er bare at de vokser som en i h... Og skal ofte topbeskæres.
De er både billige i anskaffelse og lette at formere.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. juni 2020 kl. 23.49

Har du overvejet hestekastanje? Flot træ og forholdsvis hurtig vækst er mit indtryk.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 10. juni 2020 kl. 7.37

Sitka er rigtig god i strid vind. Hos mig er tilvæksten større hos sitka end hos eg. Desværre rammes nålene af og til af lus - men året efter kommer der jo nye skud igen.
Hestekastanje vil jeg ikke turde håbe på. Kastanjesygen hærger stadig, desværre.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. juni 2020 kl. 14.42

Hvis bøgen står frit, og har lys fra alle sider, vil den ikke løbe i vejret.
Plant roligt Eg, Ask og Poppel.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. juni 2020 kl. 20.08

Hej Steffen

Hvis du forestiller dig hvad helhedsindtrykket skal være når du bliver en meget gammel mand - hvordan ville det så se ud med "hullet" i Ahornrækken hvis du nu plantede ...... Ahorn igen ?

Mellem det hegn, hvis hul giver Bøgen udfordringer og Bøgen kunne du så plante Hvidel / poppel / ask og så planlægge at fælde dem når ahornen er groet til og fylder rækken ud.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Stort træ mod vind fra vest«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Stort træ mod vind fra vest

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider