Skrevet af: Jens Larsen, 17. maj 2020 kl. 20.52
Hej allesammen,
Jeg håber i kan hjælpe.
Denne stedsegrønne busk stod i min have da jeg flyttede ind i mit hus. Den har dog set bedre dage, så jeg vil gerne erstatte den med en magen til. Jeg har set mange steder uden held. Jeg er en overgang blevet peget i retning af at det skulle være en blød ene, men jeg føler mig ikke sikker på dette er korrekt.
Den er tæt, let stikkende og svampet i strukturen. Den jeg har nu er ca. 40 cm i højden og ca. 50 cm bred.
Nogen der har et bud? På forhånd tak.
Mvh Jens Larsen
Skrevet af: Søren Duun, 17. maj 2020 kl. 21.43
Jo jeg er næsten sikker på at det er en enebær. Men det er lidt svært at se det på min mobiltlf.
Skrevet af: Jens Larsen, 17. maj 2020 kl. 22.25
Hej igen,
Har du en ide om hvilken enebær det kunne dreje sig om?
Jeg synes der er mange forskellige enebær arter
Jeg har lige vedhæftet et billede lidt tættere på den.
Mvh Jens Larsen
Skrevet af: Jens Larsen, 18. maj 2020 kl. 17.24
Mange tak for svar.
Det kunne meget vel være den.
Det der dog får mig til at tvivle er at den beskrives som "krybende" og med højde på maks 25 cm.
I den tid den har stået i min have synes jeg ikke væksten har været "krybende" og bunddækkene. Højden er også mindst 40 cm, og jeg synes egentlig den har været fin tæt i toppen.
Men jeg kan godt se den ligner meget!
Skrevet af: Søren Duun, 18. maj 2020 kl. 22.23
Prøv at tage et billede og nogle grene med på planteskole, så kan de bedre guide dig hen til den.
Skrevet af: Jens Larsen, 19. maj 2020 kl. 12.04
Ja det forsøgte jeg inden jeg skrev herinde. De mente det måske var en blød ene men havde den ikke.
Efter søgning på nettet var jeg dog ikke overbevist, så jeg forsøgte mig her. Det kunne jo være der var nogen der kendte den.
Jeg kan se “Nana” kan fåes opbundet hvilket giver en vækst mere som den jeg har. Jeg forsøger at gå videre med det - så mange tak for svar.
Ellers må jeg rundt til nogle andre planteskoler.
Mvh Jens
Skrevet af: Søren Duun, 19. maj 2020 kl. 14.04
Hej Jens
Hvad med at prøve at stikling formere den du har? .
Så er du 100 procent sikker på at det er den samme du får.
lundtoftplanter.webnode.dk/enebaer-juniperus-procumbens-nana/
Skrevet af: Søren Duun, 19. maj 2020 kl. 14.05
Up, der henvises til denne side:
www.havefolket.com/2013/09/stiklinger-af-taks-sadan-gr-du.html
Skrevet af: Jens Larsen, 20. maj 2020 kl. 20.59
Det vidste jeg slet ikke man kunne med sådan en. Det er i hvert fald værd at forsøge!
Tak for hintet og linket.
Mvh Jens
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.