Forum

Beplantning ved hæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 17. maj 2020 kl. 16.49

Er det en dårlig ide at plante skovjordbær eller trædebregner helt ind til en hæk?
Jeg skal kunne træde på det, når jeg klipper hæk.

Jeg vil gerne undgå bart jord så meget som muligt, og undgå at skulle holde det rent, men jeg er i tvivl om, hvorvidt det ”generer” hækken. Det er en gammel hæk.

Er der nogen, der har erfaring med det – evt. andre planter end de to nævnte?
Og jo også gerne nogle planter, der ikke vokser vildt ind i staudebedet, hvis det er muligt.

Jeg har ikke mulighed for at så græs derind til, da mit staudebed ikke er så stort.
Og jeg vil ikke have flis derpå, som bliver spredt af fuglene.

Mvh
Jytte Franck

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. maj 2020 kl. 19.07

Træde bregner kan, hvis de står i nærheden af græs blive fyldt med det. Jordbær er nemmere at holde ren, men er ikke så velegnet til at træde i hvis det også skal stå pænt.
Selv bruger jeg ikke noget under mine hække..

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. maj 2020 kl. 19.28

Hej Jytte Franck

Det er svært at foreslå noget, der kan trædes på, uden at det får et lidt forpjusket udtryk ihverfald en del af vækstsæsonen.

Men den bare jord er heller ikke attraktiv...

Mon du har overvejet brunt jorddække i form af vissent løv, smågrene (lad fx hækafklippet ligge hvor det falder i stedet for at rive det sammen), kogler, hampestrøelse, dækbark eller træflis ?
Fælles for disse forslag er, at de ikke tilfører særlig meget næring og dermed ikke forstyrrer dine stauders vækst - og da hækken ud fra billeder ser velvoksen ud har den formentlig heller ikke brug for næringstilførsel.

Venlig hilsen
Lone

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. maj 2020 kl. 19.59

@Jytte.
Skovjordbær er meget effektivt og når de en gang om året trædes ned, kommer de fint igen og endnu frodigere.
Men der er ét problem!
Hækaffaldet er vanskeligt eller omstændigt at frigøre fra jordbærene.
Dette problem gælder dog vist al bunddække under hækken.
Jeg bruger rosenriven til formålet. Men det ser godt nok horibelt ud bagefter og i et par måneder.

Skal der være nydeligt er bunddække som Lone skriver om nok den bedste løsning.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. maj 2020 kl. 20.04

@Jytte.
Vær opmærksom på, at skovjordbær uden udløbere skal plejes under hækken og er meget lidt hårdføre overfor ukrudt.
Skovjordbær med udløbere kvæler derimod alt andet!
Men breder sig altså også meget og flittigt.

Op ad et staudebed er det måske så ikke sagen.
På den anden side er de lettere at fjerne end ukrudt som f.eks. skvalderkål.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. maj 2020 kl. 20.32

Fra Haveselskabet.dk har jeg kopieret nedstående tekst :

KAN VI PLANTE BUNDDÆKKE LANGS HÆKKEN OG DERVED UNDGÅ UKRUDT?

Svar fra Haveselskabets Rådgivning: Flis er en rigtig god løsning omkring nyplantede hække og andre planter for at undgå ukrudt, men et minus er, at fuglene synes, det er et fantastisk sted at grave efter larver og biller.

Løsningen kan være at plante nogle lave bunddækkende stauder, men selvom man planter tæt, vil det ikke løse problemet her og nu. Det vil tage 2-3 år, før de nye planter dækker bunden. I løbet af 5-7 år burde den nye hæk være bred nok til selv at forhindre ukrudt omkring stammerne, men det vil være smukt at have en kant af stauder eller stedsegrøn bunddække langs med hækken, selv efter at hækken er vokset til.

Forslag til bunddækkende planter:

- Tæppestorkenæb, Geranium x cantabrigiense.
- Læbeløs, Ajuga reptans .
- Skovjordbær, Fragaria vesca.
- Hasselurt, Asarum europaeum.
- Guldjordbær, Waldsteinea ternata.
- Krybende dværgmispel, Cotoneaster dammeri 'Rami'.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 18. maj 2020 kl. 10.20

Tusind tak for de mange gode forslag. Her er i hvert fald masser af stof til eftertanke - og måske afprøvning først ved et lille stykke af hækken.
Jeg havde slet ikke tænkt på det med hækafklippet, der så vil falde ned i f.eks. skovjordbærrene. Men tit lægger jeg plastic under, når jeg klipper hæk. Så er det meget lettere at samle det op, så det kunne jo løse det problem.

Mvh
Jytte

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. maj 2020 kl. 12.24

@Jytte.
Det har du helt ret i, dét med plastik.
Selv ser jeg dog ikke metoden oplagt.
Jeg har to gange 35 m. hæk plus det løse og rulle 35 m. plastik ud og sammen igen (plastik skal genbruges mange gang hvis jeg skal bruge det til noget) er ikke realistisk.
Slet ikke hvis der er en smule vind.
Men god idé når hækken ikke er lang. Hvis du bruger solid plastik el. f.eks. ukrudtsdug kan det holde i mange år.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 18. maj 2020 kl. 13.53

Hej Willy.

Jeg har ca. 90 m hæk ialt, og bruger et godt stort stykke plastic (i længden) - det er vel ca 6-7 m. Det lægger jeg ud og klipper så det stykke hæk, det ligger under. Samler plastic'en sammen og hælder hækafklippet ned i den store affaldssæk. Trækker plastic'en ud til det næste stykke osv. Jeg synes, det er så træls at skulle rive hækafklippet sammen, så denne metode fungerer rigtig godt for mig.
Hilsen
Jytte

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. maj 2020 kl. 14.38

@Jytte.
Fint. Jeg har blot ikke tålmodighed til at "bide" klipningen op i etaper.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 18. maj 2020 kl. 17.14

Hej Jytte
Hvad med løvefod - du skal bare huske at klippe alle blomsterstandene af når de er afblomstret - for ellers har du småplanter alle vegne.

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 18. maj 2020 kl. 17.20

Dem har jeg faktisk allerede nogle af i staudebedet.
Tænker jo bare sådan lige, at de er voldsom store - og det duer
vel heller ikke at gå på dem, når hækken skal klippes?
Og hvis man kan, så tænker jeg, at det bliver lidt ujævnt at gå på måske.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. maj 2020 kl. 18.14

Jeg lader hækafklippet ligge, for jeg skal jo alligevel kunne gå langs hækken. Og det letter lugearbejdet.
Hvorfor lægger du hækafklippet i den store affaldssæk? Det vil jo gøre mere gavn i din egen have - evt. ikke langs hækken hos dig.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 18. maj 2020 kl. 18.33

Ja, det er jo også en mulighed. Det hænger nok mest sammen med at der skal "ryddes op" - det arbejder jeg med, men det tager sin tid ;-)

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. maj 2020 kl. 19.39

Jeg river hækafklippet væk de steder, hvor der er græsplæne eller havegang ved hækken, men bag ved staudebedet får hækafklippet lov til at ligge, hvor det falder! Man kan jo alligevel ikke se det, når stauderne er blevet høje omkring den 1. juli!

Jeg undrer mig også over det med affaldssækken! Kan vi ikke overtale dig til at udnytte hækafklippet, så det kommer din have til gode? ;-)

M.v.h.

Doris Møller

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 18. maj 2020 kl. 19.45

Jeg har faktisk lige her i foråret lavet mig et levende pileflethegn, hvor jeg kommer grene mv i, og håber på, der kommer et pindsvin forbi og bor. Så der kan hækafklippet vel komme på? Men vel ikke, hvis der er for meget på én gang. Det er vel for friskt? Og noget kommer også i kompostbeholderen. Men der bliver jo temmelig meget af det. Og heldigvis kan jeg jo så hente det som kompost bagefter på containerpladsen.
Men det er fint at få input til at tænke anderledes ;-) Tak for det.
Hilsen Jytte

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. maj 2020 kl. 20.08

Du kan roligt lægge det på pindsvineboet nu. Det er først til efteråret, hvor det går i hi, at der ikke skal rodes for meget ved vinterhiet.
Men kommer der et ekstra læs på i vinteren, uden at det forstyrrer pindsvinet, opdager den det nok heller ikke.
Hækafklip er aldrig for friskt.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 18. maj 2020 kl. 22.04

Super. Tak for det. Så er der endnu mindre at køre på containerpladsen.

Nyt svar til emnet »Beplantning ved hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beplantning ved hæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider