Forum

Sød mandeltræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 1. juni 2005 kl. 20.26

Jeg har fået et sød mandeltræ i gave, men jeg ved intet om dette træ. Kan det overvintre i Danmark og vil det bære frugt? Hvor højt bliver træet, og hvor er den bedste placering i haven?

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johannes Nielsen, 15. marts 2006 kl. 14.54

Ang sødmandel...det kan overvintre på et lunt sted i haven hvor det ikke blæser så meget, træet kan blive op til et par meter højt,det kan bære mandler...men man skal vide om det er sødmandel da en anden mandelsort faktisk kan være livsfarlig hvis man spiser mandlerne der er blåsyre eller en anden gift

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Monika, 21. marts 2006 kl. 10.19

Har netop købt et mandeltræ i Netto Prunus triloba, vil det kunne give afkast med spiselige mandler? Det er så småt begyndt at blomstre, ville det kunne tåle at blive sat ud nu.

Har lige været en tur på Gran Canaria, hvor vi så hundredevis af mandeltræ, hvad type er disse spisemandler, da vi har hørt der er en giftig art med blåsyre.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 9. april 2006 kl. 12.25

Ang. Sødmandel, Prunus dulcis, man kan ikke regne med, at mandlerne vil nå at modnes i Danmark, hvis blomsterne overlever frosten i forårsnætterne; men derfor kan man jo stadig nyde synet af de smukke blomster.

Forveksling af sød- og bittermandel, Prunus dulcis var. amara, er ikke så sandsynlig, idet sidstnævnte er meget bitter, så man vil ikke være i tvivl.

Selv har jeg i december 2004 sået nogle krakmandeltræer, Prunus dulcis var. fragilis, der er alm. tyndskallede julemandler, disse er nu cirka 1 m høje på kun een vækstsæson.

Prunus triloba, der omtales i forrige indlæg, kaldes på dansk "Rosenmandel", det bærer ikke mandler; men er udelukkende et sirtræ, og angribes i øvrigt ofte af Monilia på de unge kviste.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katarina Jensen, 19. april 2006 kl. 17.34

Hej jeg har fået en mandelkærne og jeg ved ikke hvordan den ska behandles inden den skal sættes ned i jord. mvh katarina jensen

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Renate Kramer, 13. april 2008 kl. 20.28

Jeg har købt et træ i dag Prunus triloba.Jeg skal have det på min altan.Jeg har solen om eftermidagen.Hvad er det for en jord jeg skal bruge og hvad med vandingen nu og fremover?

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Renate Kramer, 13. april 2008 kl. 20.29

Jeg har købt et træ i dag Prunus triloba.Jeg skal have det på min altan.Jeg har solen om eftermidagen.Hvad er det for en jord jeg skal bruge og hvad med vandingen nu og fremover?

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 14. april 2008 kl. 20.05

Prunus triloba skal have alm pottejord, og vandingen skal være som de fleste andre planter i potter,-den må andrig løbe helt tør men heller ikke stå for vådt hele tiden. -husk dræn i potten!

–men som allerede beskrevet angribes Prunus triloba af en drilsk svamp, så du bør ikke regne med den helt store succes.

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 16. april 2008 kl. 7.22

Jeg købte sådan et lille træ for et par år siden, nu står med fine knopper på 3. år, det er plantet ud i staudebedet, og det får ganske rigtigt lidt svampeangreb hen over sommeren, men jeg klipper godt ind og brænder grenene, og så er det fint igen.

Måske er jeg bare heldig?

mvh Carina Juul

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 16. april 2008 kl. 7.23

Jeg købte sådan et lille træ for et par år siden, nu står med fine knopper på 3. år, det er plantet ud i staudebedet, og det får ganske rigtigt lidt svampeangreb hen over sommeren, men jeg klipper godt ind og brænder grenene, og så er det fint igen.

Måske er jeg bare heldig?

mvh Carina Juul

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sara Kinch, 21. april 2008 kl. 15.26

Jeg har et mandeltræ, der er ca. 6 år gammel. Det har blomstret flot i alle årene og også givet nogle få mandler med undtagelse af sidste år. Da høstede jeg i hvert tilfælde 10 kg! Det står et lunt solrigt sted i haven. Det var så blevet alt for højt, nemlig ca. 2,5 m. Så jeg beskar det nok lidt for meget sidste efterår, hvilket efter min viden også er et forkert tidspunkt(?)
I vhert fald har det næsten ingen blomster i år, og jeg får jo nok heller ingen mandler i år. Men måske igen om et par år. Nu ved jeg, at det kan lade sig gøre, selv om jeg blev oplyst om det modsatte.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alita Plougmann, 10. juli 2008 kl. 15.00

Hej
er alle bitremandler giftige.?

kh alita

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Krog, 16. august 2009 kl. 15.43

Jeg har købt et mandeltræ, som har søde mandler som frugt, hvornår kan de høstes? og hvordan kan jeg vide om de er giftige, jeg har desværre fået smidt plantekortet væk, så jeg ved heller ikke lige hvad træet hedder. hmm

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majken B., 4. januar 2011 kl. 22.37

Hej jeg kan se, at Karl Bilde, 9. april 2006 kl. 12.25 skrev noget om krakmandeltræer. Ved du tilfældigvis hvilken grundstamme det er podet på og er det muligt at købe en podekvist af dig fra dette træ. Det kunne være spændende at kunne dyrke sine egne mandler er det muligt med krakmandeltræer?

På forhånd mange tak for svar.
Mvh
Majken

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 28. februar 2016 kl. 14.38

Hejsa allesammen

Er der nogen som kan give mig navnet på et mandeltræ, hvor man kan høste og spise mandlerne? Og gerne et som man selv har god erfaring med.
Vi skal nemlig have fældet vores birketræ, men vil så gerne have et andet træ istedet for.

På forhånd tak

Mie

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. februar 2016 kl. 16.23

Hej

Se evt. her:

www.westergaards.dk/mandel

Lej en stubfræser med eller uden fører og fræs stubben helt væk og fjern evt. skud, som mod forventning måtte skyde fra roden.

De kræver ikke meget mere plads end en større fræser.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. februar 2016 kl. 9.07

du ka´roligt spare udgiften til stubfræser - sav birken af helt nede ved jorden og plant ved siden af - i mit liv som gartner har jeg aldrig set en helt nedsavet birk skyde igen - ang. prunus triloba så er det ikke den man dyrker til spisemandel men prunus dulcis som vi dyrker med godt resultat

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. februar 2016 kl. 9.11

her træet i blomst

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 29. februar 2016 kl. 14.34

Ej, hvor ser den bare flot ud i blomst Mogens, sådan en skal vi ihvertfalde have fat i.
Hvad er forskellen på prunus triloba og prunus dulcis?
Hvad er din erfaring med æbletræer Mogens. Kan jeg måske stille dig et par spørgsmål om dem? Vi har nemlig købt 2 samme tid, men den ene har vi lidt problemer med.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. marts 2016 kl. 8.11

prunus triloba = rosenmandel er et lille prydtræ som ikke anvendes hvis man dyrke mandler

Nyt svar til emnet »Sød mandeltræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Sød mandeltræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider