Skrevet af: Svend Høst, 5. august 2019 kl. 23.08
Er det bare mig der er utålmodig , eller er blomsterne ikke meget forsinket i år , jeg har 50 m hæk af syrisk rose med masser af blomsterknopper , men de vil åbenbart ikke springe ud.............
Skrevet af: Mogens; E., 6. august 2019 kl. 7.47
Jeg har en enkelt busk, som netop er sprunget ud. Det plejer at være lidt tidligere.
Skrevet af: K. Langgaard, 6. august 2019 kl. 17.42
Svend Høst, jeg er netop under overvejelse med et område med syrisk rose.
Jeg har stiklinger som er 15-20. Cm og små planter som er spiret fra frø.
Jeg har tænkt at de må stå i Potter frostfrit vinteren over og håber så at kunne plante ud på blive stedet. Har du eller andre bedre ideer eller råd?
Venlig hilsen Karin Langgaard
Skrevet af: K. Langgaard, 6. august 2019 kl. 17.42
Og forresten, de syriske roser jeg i forvejen har blomstrer endnu ikke
Skrevet af: Svend Høst, 7. august 2019 kl. 10.08
Syrisk rose er meget let at formere , de sår sig selv meget velvilligt , og der kan være mange under SR buske , især hvis man ikke bruger hakke/skuffejernet der , men det tager typisk mere end 5 år før de blomster.
Så er stiklingeformering meget hurtigere , der en den lette , klip lange skud af helt inde ved basis , klip dem til ca 20-23 cm lange . klip dem i bunden skråt 45 grader lige over en knop ,og i toppen lige over en knop , riv de nederste blade af og sæt dem i vand så burde mange af dem udvikle rødder og er klar til at blive pottet i grusblandet neutral jord .
Man kan også potte stiklingerne direkte i jord men så skal der plastposer over , se nedenunde
Man kan også starte op om vinteren.
En metode jer har brugt i mange år.
Klip dine stiklinger i starten af februar, sæt dem i vand i et stort sydvendt vindue altså i direkte sol og ca. 22 grader. Efter 2-3 uger er bladene ”sprunget” ud og stiklingerne er klar til at komme i potter med fugtigt så- og priklejord og med et 0,5 L plast fadøl-”glas” over, for at holde på fugtigheden.
Der står de i direkte sol i 3-4 uger til man se de mange små hvide rødder i bunden af potterne, og plastkrusene kan tages af og planterne sættes noget koldere ca. 13 gr. C og let skygge.
De er klar til at blive plantet ud på friland i maj, eller først en tur i drivhus i april hvis man har mulighed for det. 8 ud af 10 stiklinger kommer – husk at vælge skud fra året før og – ikke for store eller tykke skud.
Held og lykke med det .
Skrevet af: K. Langgaard, 7. august 2019 kl. 11.23
Svend, Mange tak for de gode råd, jeg glæder mig
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.