Skrevet af: Mari Norstrøm, 1. juli 2019 kl. 14.50
Hej alle, jeg kunne virkelig godt bruge et råd fra nogle garvede haveejere.
Jeg er for ikke ret længe siden flyttet i hus og har dermed fået min første have. En anden stor drøm er også gået i opfyldelse, nemlig drømmen om et drivhus. Desværre er der en del vind omkring drivhuset, og for at beskytte det har vi bygget nogle store blomsterkummer. Der er vel 10 meter blomsterkumme i alt. Spørgsmålet er hvad jeg kan plante i dem?
- Det skal gerne give noget beskyttelse mod vinden, både sommer og vinter.
- Det skal kunne holde til vind hele året, men også meget sol om sommeren.
- Det vil selvfølgelig kræve vanding, det er jeg klar over. Men kan jeg plante noget som ikke kræver uforskammet meget vand?
- Og så skal det selvfølgelig bidrage til havehyggen.
Efter en masse googleri har jeg følgende ideer, men jeg er bestemt ikke ekspert, så jeg ved ikke om de holder:
- Bambus (men kan det holde til vinden?)
- Elefantgræs (men giver det overhoveder læ om vinteren?)
- Laurbærkirsebær (men kan det holde til vinterkulden?)
- Espalier med efeu, klematis, stedsegrøn brombær eller....
Krydser fingre for gode råd og ideér. :-)
Mari
Skrevet af: Trine Søttrup, 1. juli 2019 kl. 19.07
Hej Mari,
Din terrasse ser rigtig lækker ud - jeg er vild med ideen. Jeg ville nu nok vælge at sætte læ-beplantningen udenfor terrassen, da alle hårdføre planter er hårdføre, fordi de kan få rødderne dybt ned i jorden. Jeg kan ikke forestille mig nogle af de nævnte forslag vil trives i så lidt jord med meget blæst og sol. Måske præriegræsser eller bambus, det ved andre mere om. Du skal overveje, at det er en investering, der skal holde flot og længe.
Elefantgræs visner med frosten. De nøgne aks står flot indtil de bliver for slidte. Så skal de klippes ned og vokser op fra bunden om foråret.
Laurbærkirsebær fryser ned ved hård frost. Den er tørketolerant i god jord,
Clematis, efeu og brombær er skovplanter - igen med behov for at kunne hente vand fra dybet.
Jorden omkring terrassen ser sandet ud og hvis det er ved kysten, ville jeg søge på buske til jord-/vindforholdene for at skabe læ.
Til gengæld vil krydderurter og stauder til tørre forhold kunne gøre sig godt i kummerne.
Tag dit billede med på planteskolen og spørg om råd der.
God fornøjelse,
Trine
Skrevet af: Freya Grossmann, 1. juli 2019 kl. 19.57
Tillykke med det. Det skal nok blive flot, når der kommer grønt i.
De laurbærkirsebær vi har er vinterhårdføre, men de er også nogle vilde krabater på 3-4 meters højde og nogle meters bredde, hvis de ikke klippes ind. Jeg er ikke vild med dem.
Mindre hække med noget lettere løv og blomster kunne være spirea - måske 1,5 m i højden (nogle af disse sorter bliver også 2,5-3 meter høje). De er dog ikke stedsegrønne, men klarer vind fint.
Men hvorfor så ikke have ribs og solbær? De tåler også vind, men er selvfølgelig ikke stedsegrønne.
I stedet for højbedene kunne I også have plantet hæk. Fx bøgehæk. Det kan I nå endnu uden for arealet og såhave fx krydderurter i bedene, som Trine også foreslår.
Jeg ville også plante nogle lette skyggetræer omkring området. Måske paradisæbler? Der kan være virkelig være hård sol på sådan en bar flade. Det betyder også meget vanding af planterne i sådan et drivhus.
Skrevet af: Mari Norstrøm, 4. juli 2019 kl. 14.07
Hej Trine og Freja,
Tak for gode råd. Jeg leger videre med idéen om at plante mere omkring drivhus og plantekasser også. :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.