Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juni 2019 kl. 21.17
I de seneste uger har jeg studeret haver anlagt omkring 1970. Og jeg må sige at mange haver står med kæmpestore kirkegårdstræer, fordi det dengang var moderne at plante Taks, Thuja, Hønsebenstræ og lignende sorter. Alt for mange steder har man værnet om disse dyrt indkøbte planter, som i starten heller ikke voksede ret meget. Nu er der mange af dem, somstår alt for tæt på husene og skygger for vinduerne. Når nye folk flytter ind, bliver planterne ofte fjernet med maskinkraft og mange er heller ikke bedre værd, fordi skyggesiden ofte er bar.
Jeg har fået fjernet 3 Omorikagraner og 2 hængebirk for snart mange år siden og har siden beskåret og holdt mange stedsegrønne buske nede ved at forynge dem. Især mine Rhododendron og Laurbærkirsebær får ofte en hård beskæring for at holde planterne pæne, sunde og unge. Mine Takstræer skulle fældes fordi de blev alt for store og tunge. I sidste øjeblik før saven besluttede jeg at give dem “Beatlesfrisurer”, som et vakst barnebarn kalder dem. En lidt besværlig klipning 2 × om året, men et sjovt indslag i et bed. På billedet ses det ene taks træ og i bunden af bedet har jeg så sent som sidste uge klippet mine Spiræa Anthony Waterer næsten helt ned. I foråret troede jeg at kunne slippe for det, men for en måned siden var det hele groet sammen for mig. I dag, blot 10 dage efter, er mange nye spirer på vej. Det er altså med at grove saks, sav eller hækklipper i tide.
Ingeborg
Skrevet af: Maria., 1. juli 2019 kl. 11.47
Havenyt.dk er efterhånden blevet til Ingeborgs egen selvpromoverende BLOG om hverdagens og havens trivialiteter. Ja, jeg kan bare lade være med at læse det, i know, men det fylder lidt rigeligt.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2019 kl. 14.52
Behøver man at læse alle indlæg, som ikke er interessante ? Jeg prøver at hjælpe og gør det i kraft af ret så mange billeder.
Jeg har absolut ikke noget behov for at promovere mig, hverken her, på FB eller andre sociale medier, hvor jeg holder kortene tæt ind til kroppen. Mine personlige blogge finder man, fordi man googler et bestemt emne.
Til gengæld har jeg genlæst dette indlæg
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/17184.html
Iøvrigt synes jeg fortsat at reglerne om at man bruger sit personlige navn ikke kan klares med kun et fornavn.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens; E., 2. juli 2019 kl. 8.11
Jeg har været med på Havenyt i mange år, og det er tydeligt at Havenyt er som mange andre fora, desværre blevet til Tordenskjolds soldater.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juli 2019 kl. 9.15
@Mogens.E.
Jeg opfatter Tordenskjolds soldater som vigtigere end Tordenskjold. :-). Vi ville ikke have noget foreningsliv i Danmark uden disse soldater. Tordenskjold har så ændret navn til Ildsjæl og det er en god betegnelse, for jeg kender mange ildsjæle, som brænder deres lys i begge ender.
Om emnet: jeg tror at netop du ved, hvor vigtigt det er med rettidig beskæring af buske, træer og diverse prydplanter, hvoraf mange slet ikke burde have været plantet tæt ved husene. Netop med dagens stormvarsel udgør disse fuldvoksne stedsegrønne træer en fare.
Ingeborg
Skrevet af: Heidi Kirk Nissen, 2. juli 2019 kl. 10.12
Kære alle,
Jeg opfatter ikke Ingeborgs indlæg som en blogpost. Det tager udgangspunkt i hendes egen have og holdninger, men selve idéen, at man bør holde øje med de gamle stedsegrønne og eventuelt kan klippe dem i nye former, falder fint indenfor forummets formål - at dele erfaringer og ideer om havefaglige med andre haveinteresserede.
Hvorvidt Ingeborg er en af Tordenskjolds aktive soldater, er der vist ikke tvivl om. Men alle er velkomne til at slutte op om korpset.
Der er ingen begrænsninger på, hvor aktiv man selv har lov at være i forummet. Det er de aktive, der præger det, og alle er som sagt velkomne til at være med i den proces.
Det samme gælder for hvilke indlæg, man vælger at åbne. Som Maria også skriver er det et frit valg, hvilke man vælger at læse, og hvilke man springer over.
Mange venlige hilsner
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk
Skrevet af: Svend Høst, 2. juli 2019 kl. 13.51
Ja det er træls med at en person misbruger dette forum med ligegyldge selvglade daglige indlæg , niveauet er nu så lavt , og pinligt , at det burde få konsekvenser , inden alt for mange af de gode erfarne havefolk forlader havenyt , der er allerede nu mange som har fået nok op stoppet med at give gode råd og ideer..................
Skrevet af: Heidi Kirk Nissen, 2. juli 2019 kl. 16.23
Kære alle - igen,
Jeg vil gerne tilføje til min tidligere kommentar en opfordring om, at man her i forummet kommenterer på de emner, der drøftes, ikke personerne bag.
Har man nogle klager over personer, så kan man sende dem direkte til mig på havenyt@praktiskoekologi.dk.
At skrive ens personlige holdninger om andre her i forummet, er ikke den gode tone, som er en vigtig del af reglerne for deltagelse i forummet.
Venlige hilsner
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk
Skrevet af: Tine Horsum, 3. juli 2019 kl. 1.38
Nåh!
Her troede jeg lige, jeg skulle kommentere om, min egen fhv 70-er have, men det skal jeg så ikke, da det er blevet en persontråd.
Jeg har fået fældet en del, og min koreagran (jeg hader det stikkedyr!), håber jeg min klatrerose engang får kvalt.
Så er der buksbom: Jeg har en stor brogetbladet, og for mig lugter den af- kirkegård. Det er fjollet, at jeg har det sådan, for i Paken (Fredensborg Slotspark)- var der masser af små buksbomhække, men jeg kom der måske ikke lige, når de var nyklippede.
Min havde jeg tænkt mig at skære ned, når der ikke er fugle i den. Et år fik jeg knaldet 3 smukke blå æg og smidt en fuglerede på jorden. Det har jeg det stadig ikke godt med!
Og min Østrigske Bjergfyr- er også en 70-er rest- og &%¤#"!- irriterende med kogler, nåle- og grene som den taber. Den er også på min fældeliste. Øverst!
Men er det nu forbudt, at fortælle om sin have?
At stille spørgsmål?
Det er sjovt nok aldrig en meget aktiv bruger, der beklager sig.
Og hvis man ikke gider en bestemt brugers indlæg: Så spring dem da over!
Mvh
Tine- jeg kan altså godt lide indlæg om "den pæne klippede have med bede"- også selvom jeg ikke dyrker have på den måde! Det er da fint, at kunne vise at økologiske haver IKKE er rodebunker/temperet jungle, som min fx er. For jeg er i vildnis segmentet. Det er også nemmere!
Skrevet af: Heidi Kirk Nissen, 3. juli 2019 kl. 11.12
Kære Tine,
Nej, det er ikke forbudt at fortælle om sin have.
Og heller ikke at stille spørgsmål. Det er kernen i hele forummet.
Så tak fordi du delte lidt fra din have :-)
Mange hilsner
Heidi
Redaktør af Havenyt.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.