Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. marts 2019 kl. 13.48
Nu havde jeg lige overtalt gemalen til at vi firsøgsvis skiftede knivene i vores plæneklipper til et sæt “bioklip”. For at argumentere for det, googlede jeg emnet og måtte til min
forundring læse at det IKKE var nogen absolut gevinst ved bioklip.
Vi kan opfylde betingelserne for klip 1-2 gange om ugen. .... men jeg læste videre at bestemte vejrforhold - og dem har vi jo ikke styr på - kunne medføre at det nedfaldne/nedblæste græs kunne ligge og mugne og være til mere skade end gavn.
Jeg fortsætter med at samle græs op og fordele det i min have.
Ingeborg
Skrevet af: James F., 31. marts 2019 kl. 14.45
Jeg har aldrig oplevet problemer ved at bioklippe i +30 år.
- Man kan vist finde bekræftelse på ALT på nettet ;)
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 31. marts 2019 kl. 15.20
Jeg har heller aldrig brugt andet end bioklip. Jeg har ikke oplevet at det har givet problemer. Selv ved klipning af en meget langhåret plæne, forsvinder det afklippede i løbet af et par dage.
/Sofus
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. marts 2019 kl. 16.49
Som ved meget andet, kommer det vel også an på jordbunden, beliggenheden i forhold til verdens hjørner, skyggegivende træer eller fritliggende og forblæst..... Og det vi ikke selv råder over.
jyllands-posten.dk/livsstil/bolig/tips/ECE4132639/Mos-og-bioklip/
Ingeborg
Skrevet af: Freya Grossmann, 31. marts 2019 kl. 18.12
Til gengæld behøver du ikke gøde plænen så meget, fordi du ikke fjerner næringsstoffer.
Skrevet af: Willy N, 31. marts 2019 kl. 21.58
@Ingeborg
Jeg har ikke haft en klipper, hvor knivene skal skiftes.
Eller kender nogen som har.
Det er udkastes der handler om.
På vores plæne står flere træer. Et enkelt eget stor og der har aldrig været problemer me bioklip.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. marts 2019 kl. 22.04
Til vores nyere Husquarna kan de normale skiftes med et sæt knive til bioklip. Koster omkring 400 kr.
Ingeborg
Skrevet af: Willy N, 31. marts 2019 kl. 22.22
@Ingeborg.
Det er den samme vi har.
Da vi købte den fulgte bioklip udstyret med. Men kun én kniv.
Det afklippede græs "finhed" hænger sammen med klippehøjde.
Måske bliver det slynget rundt mellem bladene en ekstra gang med bioklip frem for direkte udkast.
Men jeg tvivler.
Den måde jeg klipper græs på er, at lade det vokse godt til i foråret.
Klippe første gang i klipperens højeste stilling og med opsamling.
Sætte klippehøjde gradvist ned til den når sommerens klippehøjde.
Derefter sætte bioklip på indtil efteråret hvor klippehøjde sættes gradvist op for til sidst at blive klippet med opsamling.
Skrevet af: Willy N, 31. marts 2019 kl. 22.24
@Ingeborg.
Men det er min erfaring, at det er vigtigt med en skarp kniv til bioklip. Så er din slidt er det udmærket at skifte den eller slibe den.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.