Forum

Mos og mere mos i plænen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. marts 2019 kl. 13.02

Vi har altid haft mos i plænen, men også fået bugt med det. Der bliver vertikalskåret, revet af, skåret på den anden led osv. Så ligner det noget der er harvet brakmark. Derefter kommer jeg topdressing på, gøder og eftersår tvivlsomme steder.
Vi har dog aldrig haft så meget mos som i år.
Spreder mos sig med frø? Har de haft gode betingelser i den tørre sommer…. jeg mener formeringsmæssigt? Normalt trives mos jo i fugtigt klima.
Nå, det er på med vanten, når vejret bliver tilpas tørt.
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 25. marts 2019 kl. 20.33

Mos spreder sig ved sporer.
Vi har på nuværende mere mos end græs.Vi tromler plænerne 3 gange i løbet af foråret og forsommeren er der kun græs tilbage. Mos tåler ikke tromling. Vi gøder aldrig plænerne og vi har masser af skyggetræer.
Hilsen
Anne Marie

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 25. marts 2019 kl. 21.23

Hej Anne Marie
Det lyder næsten for godt til at være sandt. Hvordan kan mossen forsvinde helt, på så få måneder, uden du manuelt fjerner det?. Formuldingen sker vel ikke så hurtigt.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. marts 2019 kl. 21.35

Nu tør jeg ikke lige, at komme med et bud ... og så alligevel.
Jeg har mange træer. Flere høje træer på mere end 15m. og derfor noget skygge.
Jeg har aldrig gødet plænen. Heller ikke tromlet, vertikalskåret eller givet gødning (30år).
Her om foråret, lader jeg græsset gro så det er ved at ligge sig ned. Sikkert 5- 7 cm. og klipper engang i maj (normalt) med klipperen i højeste stilling og græs opsamling. Derefter stadig tættere til klipperen står i 3. nederste stilling. Sikkert 2- 3 cm. og herefter med bioklip (uden græsopsamling). Vi har meget få problemer med mos!
Måske lige under æbletræer (men ikke hvert år).
Er der mos jeg ønsker fjernet gør jeg det med jernvitriol (idag hedder det noget andet).
Så dukker græsset frem igen.
I efteråret gør jeg det så modsat. Sætter klippehøjde gradvist op og med græsopsamler.
Ved ikke om det er derfor vi ikke har mos. Men jeg vil tro det.
Mange af vores bekendte klippede græsset som om det skulle ligne dugen på et billard og havde masser af mos. Nogle begyndte så at klippe som jeg med samme resultat. Problemerne med mos blev væsentlig mindre.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. marts 2019 kl. 20.36

Nu bruger vi altid bioklip,så intet bliver fjernet fra plænerne. Da vi bor på meget sandjord gør tromlingen græsset mere modstandsdygtig i tørke perioder. Vi slår ikke 1.gang før forårsløgene i græsset er visnet ned og sidste gang når bladene er faldet af bøgetræerne. Vi bruger ikke kemi i haven, men har en del ukrudt i plænen.Det er også grønt.
Anne Marie

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2019 kl. 23.12

@Anne Marie. Det lød jo meget besnærende med tromling, men på fed lerjord må jeg helst ikke komprimere yderligere. Jeg bruger i forvejen hjemmelavet topdressing af en blanding kompost og sand. Det skulle jeg helst ikke tromle.
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. marts 2019 kl. 10.09

Min erfaring med tromling mod mos stammer jo her fra det sandede vestjylland. Godt du kender din jord og behandler den derefter.
Hilsen
Anne Marie med sand mellem ørerne:-)

Nyt svar til emnet »Mos og mere mos i plænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Mos og mere mos i plænen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider