Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. september 2018 kl. 14.31
Jeg har en flot græsplæne, som endda har overlevet tørken uden mos.
Et lille areal på 30-40 m2 ligger i skygge på grund af høje træer og her er der i løbet af “regntiden” kommet rigtig meget mos. Jeg kan nærmest skrælle mosset af. Det har jeg så også gjort i stedet for at vende jorden med spaden. Jeg observerede at det sparsomme græs slet ikke havde rødder dybere end mosset.
Nu var det så tanken at jeg efter tilførsel af kompost og lidt sand vil planere og så nyt skyggetålende græs, selvom jeg har almindelige græsfrø i rigelig mængde.
Men kan det i grunden betale sig at så skyggetålende græs?
Hvor meget anderledes opfører det sig?
Det areal, jeg vil reetablere har ellers aldrig voldt problemer med almindeligt græs, hvoraf det meste er rajgræs.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. september 2018 kl. 19.22
Pyh ha, jeg har fjernet mosset med kultivatoren. Der er nogle få græstuer tilbage. Udover at så græs på arealet igen vil jeg nivellere og så græs tæt til hækken. Jeg tror at jeg hidtil har været alt for pylret med hensyn til hvor ordentligt det så ud før jeg såede græs.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. september 2018 kl. 19.22
Mos fjernet
Skrevet af: H. Christensen, 3. september 2018 kl. 17.21
Her kan du læse lidt om de forskellige græsser og deres egenskaber.
www.sterf.org/Media/Get/2420/valg-af-gras-til-parker-mm-dansk-160603.pdf.pdf
Det er en general beskrivelse som kan varier lidt i de forskellige arter.
Hvis man vil vide hvilken græsser man har i sin plæne kan man google "græsnøgle". Husk en kraftig lup.
Mvh
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2018 kl. 8.49
Tak for linket til de forskellige græsarter. Det endte med at jeg såede det samme græs som i den øvrige plæne. Den er nemlig rigtig fin igen, trods manglende vanding. At “skyggeplænen” så havde fået meget mos skyldes at jeg ikke fik vertikalskåret eller gødet i år. Jeg har også udvidet skyggeplænen lidt omkring kanterne på begge sider af hækken.
Jeg har nærmest skrællet mosset af, tilført meget kompostjord, kultiveret og sået. Det var slet ikke nemt på grund af de mange fine trærødder under overfladen. Nu håber jeg at se nyt græs om 14 dage.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.