Forum

Dårligste planter i sommeren 2018?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. august 2018 kl. 9.10

Som så mange andre gør jeg hvert år mine “havenotater”, som jeg med fornøjelse kigger i om vinteren i forventningens glæde.
Sommeren 2018 har været ekstrem og jeg håber ikke at den gentager sig.
Alligevel har jeg tænkt at der er visse blomster, jeg ikke vil så igen, og andre, som skal i jorden i stedet for i krukker.... og omvendt.
Mest skuffende var Lathyrus odorata, men vil jeg undvære duften?
Hvilke planter levede ikke op til jeres forventninger i år?
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 30. august 2018 kl. 10.00

Mistede en rhododendron og noget græsplæne til tørken.
Fik så også druknet en klematis. Den stod for tæt på sprinkleren.
Så vandings systemet skal vist udbygges så græsplænen også kan få vand når vi får en tørke igen.
Mvh

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 30. august 2018 kl. 10.16

Mine Lathyrus blev også noget skravl i år, men da det er første gang, det er sket, tilskriver jeg det den varme sommer, og det vil ikke afholde mig fra at dyrke dem igen næste år :-)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 30. august 2018 kl. 10.55

Jeg har vist ikke mistet andet end nogle hasselurt-planter. Seks hortensiaer, som i en periode så meget døde ud, sætter nu masser af nye skud. Det var faktisk meningen, at de skulle fjernes for at give plads til buske, der er blevet større og kræver mere plads. Det sølle udseende gør det nemmere at fjerne dem ;-)

Græsplænen er blevet meget flot efter den senere tids regn. Jeg behøver stort set ikke at gøre noget for at genoprette den tidligere frodighed. Jeg skal have lavet et nyt bed foran min udestue, og dér burde jeg have vendt græstørvene, mens de var nedvisnede. Men jeg skal snart have en håndværker til at renovere udestuen, og jeg satser på, at han vil komme til at ødelægge græsset så meget, at jorden bliver nem at bearbejde, inden der skal plantes.

Det betyder ikke, at den varme og tørre sommer ikke har givet anledning til overvejelser. Der er planter, som ikke har behøvet vand som f.eks. lavendel, fjerbusk, tusindstråle, figen og vin, og dem har jeg været glad for. Roserne derimod, som jeg efterhånden har mange af, har krævet virkelig meget vanding. Jeg vil ikke fjerne mine roser, men jeg skal i hvert fald ikke have flere!

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Dårligste planter i sommeren 2018?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Dårligste planter i sommeren 2018?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider