Skrevet af: Jens Andersen, 28. august 2018 kl. 21.15
Min "græsplæne" har de sidste godt 15 år ikke modtaget nogen form for pleje (bortset fra klipning hver 10-14 dage), og resultatet er derefter...
Jeg vil nu gerne gøre et forsøg på at forskønne den. Min tanke var umiddelbart at bruge en mosfjerner her i september, og derefter henover efteråret/foråret lave manuel bekæmpning af ukrudtet, som primært er håret høgurt og i mindre grad vejbred. Jeg påtænker således at lade plænen overvintre som mere eller mindre bar mark, og først efterså græs til foråret - jeg har ikke travlt.
Jeg vurderer at plænen i dag er ca. 10% græs og resten ukrudt/mos. Jeg sigter ikke efter en golfgreen, men vil gerne op på 70-80% græs så det giver mening at ansætte en robotklipper.
Plænen ligger på vestjysk sandjord, som ikke er tilført noget de sidste +15 år. Ingen gødning, ingen kalk, ingenting...
Ethvert godt råd modtages med glæde!
Mvh Jens
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. august 2018 kl. 8.43
Jeg ville starte helt forfra med fræsning, nivellering, jordforbedring og nysåning.
På den anden side ved jeg ikke om det er en god ide med fræsning, som måske kun mangfoldiggør ukrudtet. Gravning ville være bedre.
Du er heldig at det er sandjord og ikke lerjord. Til gengæld bør du nok tilføre muldjord eller topdressing.
Ingeborg
Skrevet af: Mark Damgaard, 29. august 2018 kl. 16.44
Jeg vil mene at en helt normal efterårs/forårs forbedring, vil passe fint til det du ønsker af din græsplæne.
Lad endelig være med blot at fjerne mos og ukrudt, uden at efterså og gøde.
I dit tilfælde ville jeg gøre således:
1. Gå hele plænen igennem med en vertikalskærer og derefter rive alt det løse mos og ukrudt sammen - Der vil være MEGET.
2. Give græsplænen en omgang god topdressing.
3. Efterså med græsfrøene "mosfri" fra Turfline, som er coatede med kalk.
Vores varme og fugtige vejrforhold her i slut august/start september er helt perfekte til eftersåning.
Er du ikke oppe på de 70-80% græs til næste efterår eller forår, gentager man bare processen.
At anlægge en helt ny græsplæne er selvfølgelig også altid en mulighed, men kræver lidt mere knofedt.
Skrevet af: Claus K Madsen, 29. august 2018 kl. 19.24
Jeg ville fjerne mos og ukrudt og efterså straks. Til foråret: gødning og kalk (helst dolomitkalk). Løbende lugning.
Normalt ville jeg sige at du skal måle pH inden du tilfører kalk, men med de oplysninger du giver tør jeg godt antage at den trænger.
Skrevet af: Jakob B., 29. august 2018 kl. 21.03
@Jens Andersen
Jeg synes måske, at den græsplæne allerede er så smuk, som den kan tåle at blive.
Smag og behag er forskellig, men hvis skønhed er dit eneste ønske, så er du allerede godt kørende i min optik.
Mange år uden snyd i form af såning, gødning og vanding, så må plænen bestå af noget godt og overlevelsesdygtigt græs, som er i harmoni med økosystemet omkring, og den må være mere økologisk bæredygtig end de fleste andre.
Er græsplænen for ujævn, eller hvorfor giver det ikke mening, at en robotplæneklipper slår græsplænen, som den er.?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. august 2018 kl. 23.43
Jeg ved ikke lige om Jens’s viste jordstykke kan kaldes en plæne i den nuværende tilstand, hvis han ønsker en plæne i stedet for en ukrudtsmark er det da prisværdigt, at han vil gøre noget ved det. Græs er faktisk et godt bunddække :-).
Ingeborg
Skrevet af: Jens Andersen, 30. august 2018 kl. 17.44
Mange tak for jeres gode input!
Jeg ender nok med at køre en grundig tur med vertikalskærer/mosfjerner nu her, og bagefter lave en eftersåning. Hvis jeg får færdiggjort det til medio september, gætter jeg på jeg ikke skal klippe græsset mere i år?
Til foråret vil jeg så vurdere på om processen skal gentages, evt. med tilførsel af kalk, gødning, og/eller topdressing. Der er ialt ca. 700-800 m2, derfor har jeg intet imod at gøre det i flere trin over en lidt længere periode, og selv om der er meget mos, så er plænen ikke specielt skyggeramt.
@Jakob:
Når høgurten blomstrer, så er det ganske rigtigt en flot plæne. Men ellers er jeg ikke specielt begejstret for den, og den er heller ikke specielt behagelig at gå på barfodet. Så nu vil jeg gerne årige noget andet :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.