Forum

Græsplæne efter frost- eller tørke

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juli 2018 kl. 11.41

I 2016 trængte vores græsplæne til renovering efter vinterskader. Jeg vil tro at det samme gør sig gældende efter tørken. Måske i endnu højere grad. En vertikalskærer er sikkert en god investering.
I en anden tråd skrev jeg at jeg havde købt billige danske græsfrø i TYSKLAND. Forstå det, hvem der kan :-).

Der følger 3 billeder til opmuntring.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juli 2018 kl. 11.43

Klar efter gødning og såning + topdressing med en blanding af kompost og jord fra plantedække på de steder, hvor der trængte til udjævning.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juli 2018 kl. 11.47

Græsplænen 8 uger senere. Selvom jeg har fået at vide at den købte græsfrøblanding består af forskellige arter rajgræs og må anses for at være det billigste frømateriale og ifølge deraf også billig i indkøb, er det velegnet hos os med en gennem 40 år forbedret lerjord.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juli 2018 kl. 11.50

Åh, hvor er jeg ked af at man ikke kan redigere en sendt tekst. Der skal stå plantesække.
Jeg har skiftet til et nyt keyboard og det er ret selvstændigt, hvis jeg ikke er påpasselig.
Ingeborg

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. juli 2018 kl. 12.14

Jeg har tænkt lidt i de samme baner, at det vil tage år for græsplænen at komme til at ligne en græsplæne igen.

På den anden side, bliver det interessant at følge om der sker ændringer i antallet af andre plantearter end græs.
En ting er sikkert næste gang der er udsigt til en tør sommer, vil jeg være mere tilbageholdende med at slå græsset.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juli 2018 kl. 15.26

Kære Vibeke Dyrst
Mine billeder var tænkt som en opmuntring til alle der frygter en forfærdelig græsplæne. Der er 3-4 måneder fra dengang det så slemt ud og til en frodig plæne.
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. juli 2018 kl. 16.57

Det forstod jeg sådan set godt, Ingeborg, men fik det vist ikke udtrykt.

Det er bare en helt anden slags have jeg har og derfor gør jeg mig andre overvejelser.

Uanset, hvilken have folk har, så er det helt sikkert, at den her sommer er ligeså, hvis ikke mere, skadelig for græsplænerne, som en lang kold snevinter er. Hvad vi vælger at gøre ved det, må være en temperaments sag.

Jeg må medgive dig, at det er imponerende og inspirerende så flot plænen på billederne er blevet på blot 8 uger.

Nyt svar til emnet »Græsplæne efter frost- eller tørke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Græsplæne efter frost- eller tørke

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider