Skrevet af: Linda, 12. april 2005 kl. 15.37
Jeg har købt mig en blåregn, som skal plantes ved vores overdækkede terasse. Men hvordan er det nu lige med den. Kravler den selv eller skal den have hjælp?
Skrevet af: Sten Porse, 12. april 2005 kl. 21.51
Blåregn klatrer i den grad selv. Hold øje med den og lad den ikke komme i nærheden af tagrender, nedløbsrør og tagkonstruktionen.
Skrevet af: Linda, 13. april 2005 kl. 9.46
Tak for svaret Sten
Nu siger du jeg skal holde blåregnen væk fra tagkonstruktionen, men kan jeg ikke lade den vokse langs med udhænget af den overdækkede terasse? Har du nogen erfaring?
Skrevet af: Nanna, 26. april 2005 kl. 22.55
Ved I om blåregn er giftige og hvor giftige? Jeg overvejer at plante denne flotte plante men måske er det ikke så smart når der er børn i haven?
Skrevet af: Lars Damgaard, 27. maj 2005 kl. 18.37
HejZa Havenyt.
Vi har også købt os en Blåregn & tænkte at den måske kunne stå i en stor krukke på terassen de første par år.
Vil lige høre om det kan lade sig gøre
Vi tænker på om det hæmmer blomstring
Og om frosten er for hård ved den i en krukke.
Hilsen
Lars
Skrevet af: Jes Rehder, 27. maj 2005 kl. 19.56
Hej Lars
Vi har haft en blåregn stående på altanen i nu 5 år og den trives.
Men den har endnu ikke blomstret jeg har lige læst at for at få blomster på skal man beskære den i løbet af sommeren og igen om vinteren så skulle den give blomster så det vil vi prøve i år.
Men som sagt den kan saktens gro i en krukke på altanen og derfor vel også på terassen.
God sommer.
mvh.
jr
Skrevet af: Merete Vinje, 31. maj 2005 kl. 14.48
En blåregn, der trives godt, bliver kæmpestor, og jeg kunne godt forestille mig, at selv om den gror meget pænt i en krukke, så er der alt for lidt plads til, at den kan udvikle sig rigtigt og sætte blomster. I øvrigt har jeg læst et eller andet sted, at den er mindst 5 år om at begynde at blomstre.
Jeg har ikke selv en blåregn, men en nabo har, og man kan ikke få sådan en til at gro pænt langs med noget. Den sender nogen meget lange tynde skud, der kan sno sig rundt om og ind i hvad-som-helst, langt ud i omgivelserne. Den er kort sagt ret ustyrlig, men også meget smuk og desværre giftig.
Skrevet af: Jes Rehder, 1. juni 2005 kl. 18.03
"selv om den gror meget pænt i en krukke, så er der alt for lidt plads til, at den kan udvikle sig rigtigt"
Måske men den jeg har stortrives og blade og ny tilvækst er fantastiske.
"man kan ikke få sådan en til at gro pænt langs med noget..."
det er ikke helt rigtigt, prøv at besøge botanisk have i kbh. de har både en alm. blåregn og en kinesisk der bække gror hhv. langs mur og på espalie.
"Den sender nogen meget lange tynde skud "
det er dem der skal klippes sommer og efterår/vinter for at den giver blomst.
"desværre giftig"
jo men det er f.eks. tulipaner også, og de fleste af vores stauder såååååå.
;-)
jr
Skrevet af: Gitte, 8. juni 2005 kl. 18.00
Ja der er mange planter der er giftige, men da blåregn (Wisteria) har en ærtformet blomst, er den ikke særlig ''børnevenlig'', da de jo så spiser dem. Men guldregn (Laburnum anagyroides) er dog mere giftig ved indtagelse.
Men flot det er de jo begge. :o)
Anlægsgartnerelev.
Skrevet af: Per Kristensen, 14. juni 2005 kl. 7.43
Efter ca. fem år med en kraftigt voksende blåregn, læste jeg mig til at den skulle beskæres kraftigt. alle nye skud (om sommeren) beskæres indtil 3 blade fra hovedstammen. i år havde jeg min første blomst
Skrevet af: Hanne Østergaard, 1. oktober 2005 kl. 11.16
Jeg har et 25 år gammelt japansk kirsebærtræ, som er ved at være "lidt træt". I stedet for at fælde det, har jeg tænkt at plante en blåregn og lade denne bruge kirsebærtræet som "klatrestativ. Mon det kan lade sig gøre?
Hane
Skrevet af: Frederikke Grand, 26. maj 2006 kl. 15.23
Vi har en blåregn der har lyssegrøne blade på vej til en lyssegul farve. Ude for enderne er de krummet sammen. hvad skal vi gøre og hvad gør vi forkert?
Skrevet af: Frederikke Grand, 26. maj 2006 kl. 15.23
Vi har en blåregn der har lyssegrøne blade på vej til en lyssegul farve. Ude for enderne er de krummet sammen. hvad skal vi gøre og hvad gør vi forkert?
Skrevet af: Frederikke Grand, 26. maj 2006 kl. 15.38
Skrevet af: H.J.Jørgensen, 28. maj 2006 kl. 10.10
Hvornår blomstrer en blåregn. Min er plantet det rigtige sted og trives i grøn uendelighed. Gødes ikke, men ingen blomster efter 3 år. Hvad er den professionelle forklaring? Kan man " presse" den til blomstring-ved aktive tiltag som bekæring?
Skrevet af: Winnie, 28. maj 2006 kl. 13.25
Hej H.J. Jørgensen
Prøv at se denne artikel. Prøv også at skrive 'blåregn'i søgefeltet øverst på denne side, så får du svar på mange spørgsmål ang blåregn :-)
www.havenyt.dk/spoergsmaal/3355.html
Skrevet af: Karsten, 2. juni 2006 kl. 13.09
Jeg har på et havecenter ladet mig fortælle, at en blåregn skal sno sig med uret rundt om stammen for at blomstre. Er det en "and" eller er der andre der har hørt om dette fænomen?
Gartneren fortalte også at planten skal være ca. 5 år gammel før man kan forvente blomstring, så det gælder også om at være tålmodig ;-)
Skrevet af: Helle Nørgaard, 2. juni 2006 kl. 18.10
Hej Karsten.
Hvis en Blåregn snor mod uret er det en kinesisk blåregn, hvis den snor sig med uret så er det en Japansk blåregn. Jeg fik mine frø fra USA for 6 år siden og sidste år blomstrede den for første gang,men den var altså også vokset op fra frø. Jeg regner med at kunne tilbyde frø, på min hjemmeside til efteråret, så man selv kan prøve, dog siger nogle eksperter at den kan være op til 13 år om at blomstre når det er en frø plante (godt mit frø ikke viste det).
Den er i øjeblikket ved at lave klaserne, så det varer ikke længe før den er i fuld flor og meget meget flot
Helle www.helleshave.dk
Skrevet af: Bodil Nielsen, 13. juni 2006 kl. 18.37
"Gartneren fortalte også at planten skal være ca. 5 år gammel før man kan forvente blomstring, så det gælder også om at være tålmodig ;-)"
Alderen beregnes jo fra såtidspunktet. Når man køber en plante har den som regel mindst et par år på bagen. Ergo: Køb en ældre plante og få hurtigere blomstring.
Min blåregn er allerede klar med de første 6 blomsterklaser og det er blot dens anden sæson i haven (højden er beskedne 1,5 m).
Skrevet af: Winnie, 13. juni 2006 kl. 22.58
Hvor meget kan man egenlig forvente at nye planter vokser om året? Jeg fik 3 stk sidste år (den størrelse som de har fra planteskolen. vel ca 3040 cm) og de har ikke ændret sig i højden siden. Jeg havde egentlig regnet med at de ville begynde at sende ''løbere'' afsted op af rionettet, men det er ikke sket. De er stadig små buske i samme højde. Den ene blomstrer i øvrigt nu med 1 klase :-)
Skrevet af: Elsebeth, 14. juni 2006 kl. 11.43
Jeg købte en blåregn i foråret og den har allerede blomstret, men mit spørgsmål er hvornår og hvordan skal man beskære den?
Skrevet af: Anne-Marie Ekman, 24. juni 2006 kl. 9.38
Mine to blåregn står lunt, stik syd, ved en veranda, der har de stået i 2 år. De er ca. 1 1/2 m høje, den ene ser nogenlunde ud, men den anden er sart lysgul. Jeg gætter mig til at det kan være jordbundsforholdene, hvordan kan jeg hjælpe den gule moster på gled?
Jeg håber da bare på blomster om et par år men forudsætningen er jo, at der holdes liv i dem!
Skrevet af: Kim, 2. august 2006 kl. 21.39
Jeg syntes at det er så spændende at læse alle jerse indlæg. Jeg selv har lige købt en kolonihave i år og en ting er sikkert, JEG SKAL UD OG HA KØBT EN BLÅREGN
Skrevet af: Winnie, 2. august 2006 kl. 23.16
Hej Kim
Jeg har lige været i Bilka's haveafdeling og så at der er kommet en ny blåregn som blomstrer med det samme, forstået sådan at du ikke skal vente flere år før den blomstrer.
Skrevet af: Helle Nørgaard, 3. august 2006 kl. 15.56
Hej Kim
Hvis du har mod på at prøve kan du få frø fra min plante til efteråret. Den har sat en masse ærtebælge nu, så omkring september/oktober bliver de høstet.
Helle www.helleshave.dk
Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 8. september 2006 kl. 12.34
Jr. Du skiver at tulipaner er giftige. Nu spiste jeg temmelig mange tulipaner da jeg var mindre. De smagte af ærter og de var ikke så få jeg satte til livs. Helt giftige kan de da ikke være
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 9. september 2006 kl. 8.26
Tulipa-slægten indeholder et alkaloid kaldet tulipin, der tidligere har givet kvægforgiftninger, i tilfælde hvor der var planterester i grøntfoderet. Indholdet af tulipin er størst i løget. Alkaloider kendes eksempelvis fra guldregn og skarntyde og andre i form af koffein og nikotin. Selv om man ikke falder om af en cigaret eller en kop kaffe bør det være almen viden ikke at fodre børn med saft af opblødte cigaretter eller et par hurtige koffeinpiller.
Nogle alkaloider finder anvendelse som lægemidler. At det findes i en række planter, skyldes forsvar mod skadevoldere.
Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 11. september 2006 kl. 13.49
Henrik...
=o) Lo højt af dit indlæg. Som lægeplante, skriver du... Gad vide hvilke skavanker jeg fik holdt fra døren med de mængder jeg indtog og gad vide om man kan blive afhængig af tulipaner... Det var stænglerne jeg spiste og der er indholdet af alkaloid måske ikke så stort.
Tak for dine oplysninger. Jeg er ikke så lidt lettet over at få den information inden jeg tager mit fremtidige yngel med i haven og viser dem hvad mor synes er god spise.
Tak =o)
Skrevet af: Bente Nielsen, 12. september 2006 kl. 21.23
Vores hus er et gammelt fiskerhus hvor vi ikke kender fundamentets dybde, det kan faktisk være at det ligger på 4 kampesten. Jeg vil meget gerne have en blåregn op ad husets mur, men er bange for at rødderne skal ødelægge noget. Vil derfor meget gerne have at vide, hvordan rodnettet hos en blåregn arter sig. På forhånd tak
Skrevet af: Bodil Brems, 8. januar 2007 kl. 9.20
Skal blåregn plantes forår eller efterår?
Bodil
Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 8. januar 2007 kl. 12.51
Hej Bodil.
Jeg har lidt samme spørgsmål. Udfra det jeg har læst mig frem til er efteråret vist det bedste bud. Dette fordi planten skal bruge sine kræfter på at stabilisere dens rodnet fremfor blomstring som den jo gør om foråret. Jeg ønsker dig held og lykke og håber der kommer en gartners professionelle mening om sagen.
Mvh Dot
Skrevet af: Gitte, 20. januar 2007 kl. 14.13
Køb af vegetativt formerede planter sikrer en god blomstring. Frøplanter er oftest mange år om at komme i blomstring, og man kan ikke vide sig sikker på kvaliteten og mængden af blomster.
Blåregn bør sporebeskæres, dvs. at sideskuddene kortes ind til 46 knopper af hovedgrenen. Bedste tidspunkt er august, efter blomstring.
Når planten er i dvale om vinteren, afkortes sporerne yderligere, så der er 23 knopper på hvert sporeskud.
Roden hos blåregn er kraftig og vidt udbredt.
Anlægsgartner.
Skrevet af: Helle Nørgaard, 21. januar 2007 kl. 13.28
Jeg vil ikke give dig helt ret Gitte med hensyn til frøsåede ikke giver godt resultat. Kig evt. ind på min hjemmeside, der ser du en frøsået, som er 78 år gammel og som de sidste 2 til 3 år har blomstret så flot. Dem du køber ved jeg også, er mange år om at komme i blomst.
Helle www.helleshave.dk
Skrevet af: Carina Juul, 21. januar 2007 kl. 23.15
Hej Gitte Anlægsgartner
Vi har gravet to blåregn op idag, da vi skal bygge nyt hus og dermed flytte mange planter. Du skriver at roden er vidt forgrenet, og det var præcis, hvad jeg kunne se.
Jeg har taget 1012 rodstykker med gode grene/stammer på, klippet dem ned til 2530 cm. plantet dem og dækket med gran.
Tror du det lykkes, og vil de være lige så længe om at blomstre som moderplanterne var? (4 år).
Og nu håber jeg at de 2 store planter overlever, jeg klippede dem godt ind.
Puh ha, det er spændende.
Mvh
Carina
Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 21. januar 2007 kl. 23.20
Hej Carina
Ved godt du spurgte anlægsgartner; Gitte, men jeg tillader mig at give mit besyv med da jeg har prøvet netop det. Jeg fik efter et fiaskoen at vide at man skal grave en (eller flere) af de lange udløbere ned og lade dem slå rødder inden man kan adskille dem fra "moderplanten". Jeg håber dog også på Giites grønne lys...=o)
Skrevet af: Carina Juul, 22. januar 2007 kl. 8.46
Hej Dot
Der var fine rødder på de stykker, jeg har gravet ned, så jeg håber.
De rødder havde planterne selv nået at sætte, inden jeg skar dem af.
Men til morgen er alt hvidt og koldt heroppe, heldigvis fik jeg også dækket med gran og visne egeblade.
Det er svært at skulle flytte så mange gamle store planter, men vi håber.
mvh Carina
Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 22. januar 2007 kl. 14.22
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke.
Jeg har desværre ikke min blåregn mere. Den "bor" på min gamle addresse og jeg nåede desværre ikke at få "babyerne"med. =O)
Jeg står og skal flytte...igen og ved præcis hvad du går igennem, da jeg gjorde det samme sidst jeg flyttede. Det er bare så stort et arbejde.
Ja det er så fint hvidt her til morgen, men man bliver lidt bekymret for alle ens blomster der tror det er forår. Jeg ved fra min gamle blåregn at mange udløbere overlevede den barske vinter vi havde i 2003, så der er bestemt håb for dine. Endnu en gang held og lykke, håber du får det hele med.
Mvh Dot
Skrevet af: Carina Juul, 23. januar 2007 kl. 9.08
Hej Dot
Det var synd for dig at du ikke fik noget med dig.
Mange af mine planter er flyttet med 34 gange, og nu, hvor vi skal have vores hus revet ned den 1.3., ja, så er der store flyttedag igen. Vi flyttede alt i god tid, troede vi, men som tiden nærmer sig, er der meget meget mere.
Hvis mine små udløbere overlever (de har nu rigtig gode stammer), så skriv til mig i bytteforum til efteråret, så skal du få en, jeg får altid lavet alt for meget.
Mvn. Carina
Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 23. januar 2007 kl. 13.54
Hej Carina
Hvor er du dog utrolig sød... Tusind tak for tilbudet, det benytter jeg mig med garanti af. Blåregn er virkeligt et smukt træ/busk.
Jeg har faktisk mødt en pige herinde, Helle Nørgård som har en hjemmeside, www.helleshave.dk, hun har det held at have høstet blåregn frø (og mange andre) Hun bytter gerne med sine frø, så hvis du har noget spændende så har du mulighed for at prøve at få en til at spire. Det tager vist rigtig lang tid inden de blomstre, men er jo værd at vente på. Jeg har fået en del forskellige frø fra hende og jeg vil naturligvis forsøge at sætte dem alle i blomst. Med lidt held og snilde får jeg måske også nogle frø og dem deler jeg naturligvis også gerne med dig.
Ha en rigtig god dag.
Mvh Dot
Skrevet af: Poul Wøidemann, 30. april 2007 kl. 14.12
Mine naboer har 3 flotte blåbælge, men de ubdrer sig, kun den ene blomstrer, selvom de har blomstret før. De 3 blåbælge står ved siden af hinanden. Hvad er årsagen til manglende blomstring?
Skrevet af: Jorn, 6. maj 2007 kl. 21.47
Jeg har besluttet at købe mig en blåregn.
Jeg har fra cykelture set at der (blandt de blåblomstrende) findes nogle med grønne blade og nogle med lettere gullige blege blade, hvilket jeg ikke er så vild med. Jeg har ledt lidt på nettet, men kan ikke se om det er Floribunda eller Sinensis jeg skal vælge.
Kan nogen svare på dette?
Skrevet af: Lars Munch, 1. juli 2007 kl. 14.54
Der må åbenbart eksistere nogle voldsomme fordomme overfor blåregn... Vores genbo har haft en smuk blåregn til at vokse op ad huset i flere år. Nu har de solgt og i skrivende øjeblik holder de nye ejere med første flyttelæs foran huset. Bilen er endnu ikke tømt men "bedstemor" er i fuld gang med at fjerne blåregnen. Hvorfor mon?
Skrevet af: Jørn, 11. juli 2007 kl. 18.50
Hvad skal man gøde en blåregn med og hvilken jord er bedst til den?
Skrevet af: Lilium, 11. juli 2007 kl. 19.58
Ups-et af de svære spørgsmål med hjælp fra panelet!
Enten trives de (som ind i helvede på stiv lerjord oftest) eller også må man opgive.
For et par uger siden så jeg en blåregn der havde indtaget hele taget og var i stand til at vride et jerngelænder af led på 2 sal.
Så man skal have respekt for denne plante.
Blomsterne var misundesdelværdige og duftede skønt. Desværre har jeg ikke lige de vækstbetingelser.
Skrevet af: Carina Juul, 12. juli 2007 kl. 8.04
Vedr.de 2 store kæmper, som jeg flyttede i januar, og midlertidigt plantede i køkkenhaven.
Den ene kom med løv til alm. tid, den anden så død ud (selvfølgelig den smukkeste) men her til morgen opdagede jeg, at den er fuld af små skud, så det ser ud til, at det lykkedes. Dvs, at de begge har overlevet at blive klippet helt med og ind, at blive flyttet midt om vinteren, det er da fantastisk. Nu venter de bare på, at skulle finde en ny plads til næste år, så håber jeg, at flytningen går godt igen.
De 1012 små rodstykker (med kraftige stammer) jeg satte, deraf er der kommet 3 stk. Jeg forventer at de blomstrer før end hvis de var frø-formerede.
Dot, den ene er til dig.
mvh Carina
Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 12. juli 2007 kl. 8.51
Godmorgen Carina...
Det var da en utrolig dejlig gave at vågne op til. Hvor var det pænt af dig at tiltænke mig den ene.
Jeg har også tænkt på hvordan det gik alle de andre planter du skulle flytte.
Tænk sig; jeg skal flytte igen... denne gang til Viborg. mine arme planter skal atter ud at rejse, så jeg har både hortensia og roser jeg skal have overtalt til at komme i krukker. Har du... eller andre erfaring?
Carina. Jeg giver dig hermed min mail add. hvis jeg virkelig har en blåregn stående hos dig, skal jeg da ikke være sen til at hente den. suema@hotmail.com
med venlig hilsen Dot
Skrevet af: Carina Juul, 12. juli 2007 kl. 9.13
Hej Dot
Det har du altså, vil du køre til Aalborg, så kan du få andre gode ting til en ny have. Jeg håber, at den er stor og med god jord.
Mine roser står også på rad og række i urtehaven, de ser ikke så glade ud, men de skal nok komme. Hortensia er ligeglade med at blive flyttet, bare der er vand nok. Jeg har mine "flytteplanter" i 30 ltr. sorte spande med huller i bunden, og der ser fint ud, altså for de mindre ting.
Min mailadr. carole@mail.dk, skriv når du er klar.
mvh Carina
Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 12. juli 2007 kl. 13.39
Hej igen carina
Jeg vil mægtig gerne kører til Aalborg... er jo iøvrigt oprindeligt derfra... Og nye ting til ny have... lyder bestemt ikke dårligt... Du er da alt for god.
Ja det er en stor og god have jeg får...Naturligvis et must. Tak for rådet om flytning af planter via sorte spande... Det vil jeg prøve. Jeg har flyttet mine roser i en keramikkrukke og nu står de og hænger med mulen... jeg synes jo jeg har givet dem nok vand...?
Med venlig hilsen
Dot
Skrevet af: Bjarne Højlund, 15. juli 2007 kl. 15.25
Jeg har frø af blåregn både W. Sinensis og W. Sinensis Alba (hvid blåregn)
Bytter gerne hvis du har noget spændende ;o)
www.barney.dk
Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 11. april 2008 kl. 0.34
Hej Carina
Jeg håber du stadig får disse indlæg. Du var så sød at dele ud af din blåregn... Jeg har naturligvis ikke forventning om at dit tilbud stadig står ved magt... men om det gør, er jeg netop nået til at gøre min nye have til min. Jeg kan næsten ikke komme på en bedre måde at gøre det på end ved at plante en fin blå regn.
Lad mig endelig høre fra dig hvis det stadig er aktuelt.
med venlig hilsen
Dot
suema@hotmail.com
Skrevet af: Carina Juul, 11. april 2008 kl. 8.55
Hej Dot
Jeg har sendt dig en mail m. tlf.nr., der er en tilbage
mvh Carina
Skrevet af: Lone, 17. januar 2009 kl. 15.43
Hvilken måned blomstrer blåregn?
Venlig hilsen Lone
Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 18. januar 2009 kl. 12.37
2 gange i løbet af sommeren; Maj og august.
Mvh
Dot
Skrevet af: Lone Schneider, 18. januar 2009 kl. 12.51
Tak for dit svar.Fint...at de ligefrem blomstrer 2 gange...Så blev jeg det klogere :-)
Lone
Skrevet af: Eivin Knidsen, 18. januar 2009 kl. 15.29
Linda, bare roligt, din blåregn vil klatre selv, det finder du nok ud af!
Mvh Eivin
Skrevet af: Lone Gravgaard Hvilsom, 15. maj 2009 kl. 16.36
Hjælp!
Vores blåregn som vi købte og plantede ved en sydvendt væg sidste forår er ved at visne og dø.-(
Vi har ellers passet godt på den og kikket efter blade og blomster fordi vi håbede den ville sætter de fine store blomser klaser i år, men så er den gået hen og visnet istedet for. Er der nogel der kan give os en god forklaring på det?
MVH Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.