Skrevet af: Lene Skelmose, 30. marts 2018 kl. 9.42
Vi har lige fældet en hæg, der var blevet for stor og skal have sat noget andet. Planen er en stor busk, der gerne må opfylde det meste af følgende:
- god insekt- og fugleplante ( her er ynglende kernebidere og fritgående høns)
- godt flyverskjul - skal stå ved fuglebrættet hvor spurvehøgen er en hyppig gæst.
- flot blomstring/duft
-'bær'sætning
- evt høstfarver
- 3-4 meter høj - ca
Overvejer Malus sargentii, da den vokser godt her i området og iøvrigt passer fint sammen med Aronia, der evt kan plantes i forlængelse.
Kommentarer hertil?
Andre forslag?
Spiser kernebidere og høns sargentæbler???
Skrevet af: Lene Skelmose, 30. marts 2018 kl. 10.42
Dronningebusk? Kan se den sætter mange frøstande. Måske god fødekilde for fuglene?
Skrevet af: Kim Petersen, 30. marts 2018 kl. 10.47
Jeg tror jeg ville vælge en Tjørn - fin til insekter i blomstringstiden (sidst i maj) - god til fugle i "bærtiden". Hønsene ? - de finder nok andet at spise :-)
Skrevet af: Tom Andersen, 30. marts 2018 kl. 10.54
Sargentæble ville jeg også vælge.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. marts 2018 kl. 11.04
Dronningebusken bliver bred forover og bar forneden.Har aldrig set fugle i mine.
Tjørn er noget stikkende stads, der sår sig allevegne og kan få ildsot, snareorm og meldug. Men god til fuglene og honningbier,ikke humler.
Sargent æbler er mit bedste råd: den er til at styre,samler insekter og god vinterfoder til høns og fugle. Ingen sygdom og er tæt for rovfugle.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. marts 2018 kl. 11.08
Kernebider spiser helst kernefrugt og andre hårde tørre frø som naur og fuglekirsebær.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Lene Skelmose, 30. marts 2018 kl. 13.03
Lyder som om Sargentæble er et godt bud. Tænkte nok at den ikke var så god til kernebiderne. Kan jo ikke få det hele.
Tak for gode svar!
Skrevet af: Trine S., 30. marts 2018 kl. 13.31
Vi har flere fuglereder i vores dronningebusk. Der er mest mejserne, der holder til i den. Vi har sidste år plantet rosenbusk (hyben), aronia, solbær, amelanchier og paradisæbletræ for at trække flere fugle til.
Sargentsæble vil jeg også vælge, evt suppleret med en lavere busk.
Skrevet af: Alice Greifenstein, 30. marts 2018 kl. 21.59
Sargent æble blomstrer smukt og rigeligt til glæde for bier og andre insekter.
Den sætter utrolig mange smukke røde småfrugter til glæde for haveejeren og fuglene. (Silkehalerne er ofte glade for vores busket, når de ellers er her, før de andre fugle har plyndret det hele).
Den er tæt og med moderat antal torne, så den er god for fuglene at gemme sig i.
Den kan klippes og formes efter behov - tåler det hele, kan blive en tæt busk eller et lille opstammet træ.
En hårdfør plante.
Kernebidere er meget glade for solsikkekerner og gæster gerne foderbrættet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.