Skrevet af: Carina Fjordside, 29. marts 2018 kl. 18.05
Jeg prøver at indrette vores forholdsvis store landbohave med diverse bede og plads til børnenes leg osv. Vi har et stort vinduesparti i huset med kig direkte ud i haven. Men til, min af og til store frustration, skråner vores grund, ikke væk fra huset men sidevejs. Det er ikke voldsomt, men linierne er så at sige noget skæve. Som om man er ved at vælte. Så fx når man står i stuen og kigger ud kan man få fornemmelsen af at det hele er skævt, når man står og kigger ned på hækken i bunden i haven, som er klippet i højde der følger terrænet. Det vil blive en ret stor opgave at flytte jord rundt og få haven rettet op, evt. i "terrasser". Det er ikke lige umiddelbart en løsning for os. Og på den anden side er det også okay, at der er lidt "liv"i haven at det hele ikke bare er lige. Men jeg kunne bare godt tænke mig at alle bede, hække osv ikke var "skæve".
Nogen der har nogle geniale ideer til eventuelle løsninger på sådan et problem. Jeg har søgt en del på nettet men syntes mest at finde noget på grunde der skråner væk fra huset, og ikke det som er problemet hos os, at terrænet ligger højere i højre side af haven og noget lavere i venstre side.
Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2018 kl. 20.31
Du bør sende et billede af din "skæve" udsigt.
Måske kan hækken i bunden klippes vandret i toppen i stedet for at følge terrænet.
Måske kan der laves en for- eller mellemgrund, med en vandret gennemgående linie.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 30. marts 2018 kl. 7.38
Carina glæd dig over alle de muligheder en lidt kuperet eller helt vandret grund byder på. Jeg kunne da godt misunde dig det lidt. Men hvis din egen kreativitet ikke slår til, så er det måske en god ide at købe en time eller to hos en af haveselskabets havearkitekter. Måske bare for at få nogle gode ideer og råd fra en fagmand/fagkvinde. Du behøver jo ikke at købe en færdig haveplan med tegninger og planteforslag mv.
Hilsen fra ham med "den flade have".
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.