Skrevet af: Willy N, 3. marts 2018 kl. 10.20
Jeg læser Solhat (Echinaea purpurea) skal stratificeres.
Nogen steder står der, at frøen skal sås og derefter udsættes for skiftende temperaturer (og frost) fordi rødderne skal have haft frost omkring.
Jeg forstår, som med så mange andre frø, at frøene skal skulle udsættes for frost. Men at spirene skal står jeg undrende overfor.
Kan det være rigtigt?
Iøvrigt er det nogen Nelson frø som jeg ikke har kunne få til at spire (hvilket ellers der ikke er problemer med hos Nelson frø).
Det fremgår ikke af posen de skal stratificeres og jeg gik derfor ud fra, at de var de blevet.
Er det ikke sandsynligt de er klar til at så og spire og og de simpelthen blot er for gamle (udløb 2016. De er spiretestet og spirer ikke).
Skrevet af: Svend Høst, 3. marts 2018 kl. 11.32
Du kan lægge halvdelen af frøene i køleskab indtil maj , og så så dem på blivestedet , den anden halvdel kan du prøve at så nu i vindueskarmen .
Min store bog "Propagating plants" nævner ikke noget om stactifikation , men det er der andre sites der gør, i naturen smider de frøene om efteråret og så ligger de i frost indtil foråret hvor de spirer når varmen kommer.
Skrevet af: Willy N, 3. marts 2018 kl. 11.42
@Svend.
Tak for svaret.
"Min store bog" og "min store bog" er flere ting.
Jeg ledte lige forgæves efter din bogudgivelse ;)
Skrevet af: Svend Høst, 3. marts 2018 kl. 12.03
Willy.....det er den oprindelige engelske bog som politikens store bog om planteformering er oversat fra , men som er totalt udsolgt , og selv brugt er meget svær at opdrive , så jeg købte den engelske original "The Royal Horticultural Society"s bog" "Propagating plants"
Skrevet af: Willy N, 3. marts 2018 kl. 12.43
@Svend.
Har fundet den (altså ikke til salg ;(
Det er sjovt med bøger. Sommetider jagter man gamle fagbøger fordi de simpelthen er bedre. Bedre struktureret. Bedre prioritering af indhold. Bedre tryk og typografi og sommetider endda skrevet af dygtigere fagfolk.
Skrevet af: K. Langgaard, 6. marts 2018 kl. 13.15
Jeg samler hvert efterår frø af purpur solhat, gemmer dem tørt og køligt og sår om foråret. Det går fint.
Skrevet af: Willy N, 6. marts 2018 kl. 14.00
@K. Langgaard.
Tja... Så må det være frøene der ikke længere duer.
Har nu stratificeret et antal og sået dem. Så må jeg se ...
Men det er nu nok frøene der så ikke duer.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.