Forum

Hvordan flytte sankthansurt?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne L., 22. oktober 2017 kl. 18.16

Hej! Jeg har fået nogle sankthansurt, som jeg ikke helt forstår hvordan jeg skal plante. Jeg vil gerne have dem i krukker, men de jeg har fået har tykke stilke, som ligger ned og vokser ud til siderne. Hvis jeg lægger dem i krukkerne hænger planterne ud over kanten, og der er ikke rigtigt noget i midten. Kan de alligevel plantes i krukker og er der en måde de kan blive mere «samlet» på?
Vh Marianne

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 22. oktober 2017 kl. 20.44

Man planter blot roddelen der hvor man vil have dem, det er en taknemlig plante som tillige er forholdsvis tørketålende.

Stilkene visner ned hver vinter, så dem kan man satens fjerne. De vokser også generelt opret, men ved store blomsterskærme kan de lægge sig langs jorden, som du jo har set på dine planter. Hvis det bliver et problem, så kan du støtte dem med pinde og evt. lidt ståltråd.

Mvh. Ayoe ;)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 22. oktober 2017 kl. 20.45

satens = sagtens..... de pokkers tyrkfejl ;)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. oktober 2017 kl. 21.11

Klip de lange stilke af, de visner alligevel, og fjern blomsterne, pil de nederste blade af og sæt stilkene i jorden et beskyttet sted, så slår de rod og du har en masse nye planter til foråret.
Hilsen
Anne Marie

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne L., 23. oktober 2017 kl. 0.18

Tak for jeres svar! Skal jeg altså kun plante den del af planten, som er under jorden og med et lille stykke stilk, der stiller op? På nogle af dem er der allerede små skud på vej - kan de overleve hvis jeg kun klipper de store stilke af?

Vh Marianne

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 23. oktober 2017 kl. 8.04

Hej @Marianne

Nej, du planter selve planten i samme dybde som den har stået i før - altså dækker ikke med jord over de nye små skud til næste års vækst.

Det jeg tror A.M. mener, er at du let kan lave flere planter, ved at klippe stilkene på den måde hun beskriver. Så slår de rod og så kan du få mange planter helt gratis. ;)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. oktober 2017 kl. 10.12

Netop! det er ikke nødvendig at klippe sommerens skud af, men jeg har oplevet at de nye knopper klarer vinteren bedre, hvis efteråret bliver meget vådt og sommerens skud er kortet af i halv længde. Mine lægger sig ned og rådner. Måske klarer de sig bedre som krukkeplante.
Hilsen
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Hvordan flytte sankthansurt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvordan flytte sankthansurt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider