Forum

Klatrerose

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birte Brejl, 27. juni 2017 kl. 21.32

På den anden side af skællet, står der en klatrerose. Er det en vild rose, eller er det en sort? Den bliver kæmpe stor og kvæler alt hvad den kravler op ad. Den er mindst 15 m lang, og træet foran rosen på billedet er et gammelt belledeboskopæbletræ, som den var lige ved at tage livet af inden vi klippede det fri. Den skyder mindst 5 m. lange skud, som så skyder sideskud og dens grene filtres helt vildt sammen. Den er meget flot, når den blomstre. Den dufter svagt. Vi vil ikke af med den, jeg vil bare gerne vide, hvad det er for en.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 27. juni 2017 kl. 21.54

Hej Birte
Synes du skulle prøve at google Rosa Helena Lykkefund som godt kunne passe på beskrivelsen.
En af mine bekendte har en plante det når toppen af deres birketræ og rønnetræ - og de er pænt høje. I planteskolen gror den nemt 1½ meter på første sæson efter okulering, så det er noget der virkelig vil i luften.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. juni 2017 kl. 5.26

Nu kan jeg ikke se farven på billedet, Er det en hvid rose?

Ellers kan det være "New Dawn", der er lyserød-hvidlig. Det er en ældre rosensort, men den gror som ukrudt! Min egen er 2 år gammel og oppe i 3 meters højde, selvom den først blomster for alvor i år.

"New Dawn"- har en lang række afkom, som den er "mor" til, de er som oftest røde roser.

Mvh
Tine

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte Brejl, 28. juni 2017 kl. 10.00

Tak for jeres svar.

Blomsterne er mindre og de er ikke halvfyldte, som hos Lykkefund.

Der står flere steder i hærheden af hvor jeg bor i hegn og krat mindre rosenbuske, der ligner min. De ser alle ud til at være kommet af sig selv. Men de er slet ikke i samme størrelse som den i min have.

New Dawn kender jeg godt, men blomsterne er helt anderledes, men fordi de er så små og busken er så stor, så kan man ikke se det på billedet

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 28. juni 2017 kl. 11.17

Prøv at sammenligne med den alm. 'Mangeblomstret rose' : da.wikipedia.org/wiki/Mangeblomstret_rose - Den skyder dog knapt så vildt, som det du nævner, men her i haven bliver det op til 2-3m. om året, for de mest vilde ;) Den dufter vidunderligt, - men pas på fingrene.
Og ja, fuglene spreder deres frø.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte Brejl, 29. juni 2017 kl. 17.05

Jeg så i en artikel fra Haveselskabet en omtale af en rose, der hedder Kiftsgate. Jeg har googlet den, og jeg fandt denne beskrivelse fra England gardeningattheedge.wordpress.com/2011/07/18/the-killer-rose/

Det passer godt på min monsterrose. Ham vi købte huset af i 1971, havde plantet mange planter, der ikke var så almindelige den gang, så det kan vist godt være sådan en

Nyt svar til emnet »Klatrerose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Klatrerose

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider